Yhdellä tankkauksella 1 728 kilometriä

IVECO Stralis NP on kulkenut kaikkien aikojen pisimmän matkan yhdellä LNG-tankillisella.

IVECO testasi uusinta 460-hevosvoimaista kaasumoottoriaan näyttävällä tavalla.

Lontoosta liikkeelle lähtenyt Stralis NP 4×2 -vetoauto veti perässään kolmiakselista umpiperävaunua. Yhdistelmän kokonaispaino oli 30 tonnia. Ylitettyään Englannin kanaalin lautalla Doverista Calais’hin, se kulki koko 1 728 km:n tieosuuden ilman lisäpolttoaineen tarvetta – tämä ylittää ajoneuvon ilmoitetun 1600 km:n toimintasääteen, ja on samalla uusi ennätys.
Suoritus vastaa noin 230 euron tai 40 prosentin LNG-polttoaineen säästöä dieseliin verrattuna.

– Täytimme tankin ennen Lontoosta lähtöä, ja pysähdyimme tankkaamaan seuraavan kerran Madridissa, kaksi ja puoli päivää lähtömme jälkeen. 100-prosenttisen maakaasun käyttö tarkoittaa, että dieselistä tai AdBlue:sta ei tarvitse huolehtia, eli kyseessä on yksinkertaisin ratkaisu sekä kaluston haltijalle että kuljettajalle, IVECO:n vaihtoehtoisten polttoaineiden johtaja Martin Flach kertoo.

Huolimatta raskaasta liikenteestä Englannin puolella kanavaa, kovasta vastatuulesta Ranskassa sekä reitin mäkisestä Espanjan-osuudesta, Stralis NP kulutti polttoainetta keskimäärin vain 22,6 kg sataa kilometriä kohti.

IVECO suunnitteli reitin huolella ennen sen ajamista MyBestRoute:n avulla, joka on Michelinin kehittämä verkkopohjainen sovellus Stralis NP -asiakkaita varten. Se antaa kuljettajille ja kaluston haltijoille mahdollisuuden valita parhaat reitit joka puolella Eurooppaa, mukaan lukien LNG-tankkausasemien paikat ja matkan kokonaiskustannusten arvioinnit sekä diesel- että maakaasukäyttöisille kuorma-autoille.

Verrattuna vastaavaan Euro VI -dieseliin, maakaasua käyttävä Stralis NP aiheuttaa noin 90 prosenttia vähemmän NO2-päästöjä, 99 prosenttia vähemmän hiukkaspäästöjä ja jopa 15 prosenttia vähemmän CO2-päästöjä – biometaanin tapauksessa jopa 95 prosenttia vähemmän.

IVECO oli ensimmäinen kaupallisten ajoneuvojen valmistaja, joka perehtyi maakaasun mahdollisuuksiin vuonna 1991 – tämä ennakointi antoi yritykselle mahdollisuuden kehittää täydellisen maakaasua käyttävien kuorma-autojen, pakettiautojen ja bussien sarjan. Tähän päivään mennessä IVECO on toimittanut jo yli 25 000 kaasukäyttöistä ajoneuvoa.