Volvo uudisti neljä malliaan

Ruotsalaisautossa on nyt kuution suurempi hytti, mukautuvat kaukovalot ja päivitettyjä turvallisuusominaisuuksia.

Volvo Trucks uudisti neljä suosituinta kuorma-automalliaan, FH:n, FH16:n, FM:n ja FMX:n. Muutoksia tehtiin etenkin kuljettajan työympäristöön. Myös turvallisuus parani.

Volvon uusien mallien keuloissa kimaltelevat kristallimaisesti tehostetut volvonmalliset ajovalot. Tarkimmat tunnistavat uudet mallit myös ajovalopaneelien paikan muutoksesta: ne on suunnattua hieman enemmän ulospäin. Tämän on laskettu parantavan ajoneuvon aerodynamiikkaa. Keulassa näkyvä Volvon logo on entistä suurempi. Pyyhkijöiden paneeli taas kapeampi.

FM:n ja FMX:n sisätilaa on saatu kasvatettua jopa kuutiometrillä. Näkyvyys on entistä parempi suurempien ikkunoiden, madalletun ovilinjan ja uusien peilien ansiosta.
Ohjauspyörässä on ohjauspylvään säätömahdollisuus, jolla ajoasentoa voi säätää yhä yksilöllisemmin. Makuuohjaamon alempi vuode on aiempaa ylempänä, mikä lisää vuoteen alla olevaa säilytystilaa. I-Shift-vaihteenvalitsin on myös uudistettu entistä kapeammaksi ja siinä on valaistut vaihteenvalintasymbolit. Hyteissä liiketunnistin ohjaa valaistusta. Mukana on myös vanhempaa tekniikkaa eli kiinteä mukipidike.

Päiväohjaamossa on uusi 40 litran säilytyslokero ja sisävalaistus takaseinässä. Ohjaamon mukavuutta on tehostettu eristyksellä, joka pitää paremmin kylmän, lämmön ja melun poissa. Hiilisuodattimella varustettu anturiohjattu ilmastointilaite pitää puolestaan ilmanlaadun hyvänä.

Kaikissa ohjaamoissa on uudet korostusvärit ja koristeet. Kojetauluun on saatu lisää säilytystilaa ja täysin digitaalinen, 12-tuumainen korkearesoluutioinen mittaristo. Kuljettaja voi valita neljästä eri näyttötilasta ajotilanteen ja tarvittavien tietojen mukaan. Uuden käyttöliittymän on tarkoituksena helpottaa eri toimintojen seuraamista ja hallintaa.

Koko alalle uusi turvallisuusominaisuus: mukautuvat kaukovalot

Uudessa Volvo FH16:ssa ja FH:ssa on mukautuvat kaukovalot. Ne poistavat automaattisesti tietyt LED-kaukovalojen osat käytöstä, kun ne saattavat häiritä muuta liikennettä. Kaukovaloa säädetään, kun kamera ja tutka havaitsevat muita ajoneuvoja tai kun kamera havaitsee muutoksia kuorma-autoa ympäröivän valon määrässä.

FMX:n uudella 38 tonnin telillä kokonaispaino (GCW) voi olla jopa 150 tonnia. Myös etupään ilmajousitus on päivitetty: etuakselipaino voi olla jopa 10 tonnia tai 20 tonnia kahdella etuakselilla varustetuissa kuorma-autoissa.

Ajamista helpottavat myös aiempaa parempi, jopa nollavauhdissa toimiva mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) ja alamäkiavustin. Se aktivoi pyörien jarrut automaattisesti, kun alamäkinopeutta on kontrolloitava lisäjarrutusvoimalla.
Vakiona löytyy elektronisesti ohjattu jarrujärjestelmä (EBS).

Kaikkien neljän mallin Kanto- ja Pusher-akselien ohjauskulmia on muutettu, jotta ohjattavuus olisi parempaa ja renkaat kuluisivat hitaammin.

Mallikohtaiset uudistukset:

FH – Pitkänmatkan liikenne

  • Kahden virtajärjestelmän akku parantaa virran riittävyyttä moottorin käynnistämiseksi.
  • I-Shift DC ‑kaksoiskytkin vaihtaa ilman vetokatkoksia.
  • Aiempaa suurempi etuakselin kuormakapasiteetti.
  • Lisävarusteena teliakselin nosto.
  • I-Save for Euro 6 -taloudellisuuspaketin ja uuden D13TC-moottorin avulla voi säästää polttoainetta 7 %*. Myös Euro 3- ja Euro 5 ‑versioita on parannettu esimerkiksi Volvo Torque Assist ‑toiminnolla.

FH16 – Volvon lippulaiva / raskas kaukokuljetus

  • Saatavilla myös 38 tonnin telillä.

FMX – Volvon vahvin maansiirtoauto

  • Etupään ilmajousitus päivitetty: etuakselipaino voi olla 10 tonnia, kahdella etuakselilla 20 tonnia.
  • Saatavilla 38 tonnin telillä
  • Uusi ohjaamoalusta
  • Ohjaamon etuosassa helpommin vaihdettavat järeät osat ja ajovalosuojat.
  • Vähemmän liukkaat askelmat.
  • Päiväohjaamossa enemmän tilaa – säilytystilaa on 800 litraa.
  • Luistoneston säädinpaneeli. Pitoa saa lisää kytkemällä tasauspyörästön lukot päälle kääntönupista. Pidon tila näkyy mittaristossa.
  • Lisävaruste: teräskattoluukku, jossa on varauloskäynnin kahva. Sen avulla koko luukku irtoaa.

FM – Liikkuva toimisto

  • Luistoneston säädinpaneeli. Pitoa saa lisää kytkemällä tasauspyörästön lukot päälle kääntönupista. Pidon tila näkyy mittaristossa.

Kaikissa malleissa lisävarusteita kaistallapitoavustimesta liikennemerkkien tunnistukseen

Lisävarusteena on 9-tuumainen sivunäyttö, johon saa kuljetusten tieto-, navigointi- ja infotainment-järjestelmän sekä kameroiden seurannan. Toimintoja voidaan ohjata ohjauspyörän painikkeilla, äänikomennoilla tai kosketusnäytön ja näytön hallintapaneelin kautta.

Kuorma-autoon on saatavilla myös lisävarusteena Volvo Dynamic Steering, kaistallapitoavustin sekä ajonvakautustoiminto. Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä tunnistaa merkit, kuten ohituskiellot, tietyyppimerkinnät ja nopeusrajoitukset ja näyttää ne mittaristossa.

Näkyvyyttä voi täydentää myös sivunäyttöön kuorma-auton sivua kuvaavalla apukuljettajan puolen kameralla.

*Polttoaineen kulutukseen liittyvä väite on laskettu vertaamalla D13TC Euro 6 Step D ‑moottorin Taloudellisuuspaketin (I-Save) diesel- ja AdBlue-kustannuksia D13 eSCR Euro 6 Step D ‑moottoriin ilman Taloudellisuuspakettia. Todelliseen polttoainetalouteen vaikuttavia tekijöitä on useita, kuten kuljettajan kokemus, vakionopeussäätimen käyttö, ajoneuvon erittely, ajoneuvon kuorma, todelliset pinnanmuodot, ajoneuvon huolto ja sääolosuhteet.