Scania on kaksi vuotta peräjälkeen komeillut Suomen ensirekisteröintitilastojen ykkösenä, mutta vuonna 2021 Volvo ajoi sen ohi. Volvo oli Suomen markkinajohtaja kuorma-autoissa yli 10-, 16- ja 28-tonnisten autojen painoluokissa. Kuljetusalakohtaisesti se oli markkinajohtaja puu-, maansiirto-, kaukoliikenne-, rekkaveturi-, vaihtolava- ja nosturiautoissa.
– Raskaiden kuorma-autojen yli 16 tonnin painoluokassa Volvon osuus oli 37,2 % ja kasvua edelliseen vuoteen verrattuna toimitetuissa autoissa oli 161 kappaletta, kertoo Volvo Finlandin myyntijohtaja Reino Manninen.
Kuorma-autoja ensirekisteröitiin viime vuonna 3 536, joka on 3,1 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020. Raskaita vähintään 16 tonnin kuorma-autoja rekisteröitiin 2 426, joka on 4,7 prosenttia vuotta 2020 enemmän. Kevyitä alle 6 tonnin kuorma-autoja rekisteröitiin 886, joka on 1,7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020. Keskiraskaiden 6–16 tonnin kuorma-autojen rekisteröintien määrä jäi 224:ään, joka on 7,4 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2020.
Merkki kpl
1. VOLVO 904
2. SCANIA 850
3. MERCEDES-BENZ 394
4. IVECO 69
5. DAF 61
6. SISU 51
7. MAN 48
8. RENAULT 45
9. LIEBHERR 1
10. SCHWING 1
11. TERBERG 1
Yhteensä 2 425
Yli 16-tonnisten ensirekisteröinnit. Lähde: Autoalan tiedotuskeskus/ Netwheels Oy, Mittaristo ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, liikenneasioiden rekisteri
– Vuonna 2021 Volvon tuotetarjonta ja palvelut ovat kehittyneet ja markkinoille on tuotu uutta niin palveluiden kuin tuotteidenkin puolella. Näiden uudistusten avulla Volvon asiakkaat ovat päässet käytännössä toteamaan entisestään parantuneen polttoainetehokkuuden ja uuden Volvo-malliston kaikki edut, jotka helpottavat kuljettajan työtä ja auttavat asiakkaitamme menestymään entistä paremmin, Manninen sanoo.
Päättyneen vuoden aikana esiintyi ajoittain haasteita Volvonkin tehtaiden tuotannossa.
– Avoin, rehellinen ja oikea-aikainen tiedottaminen tuotannon tilanteesta kaikille osapuolille auttoi Volvoa menestymään. Tiivis yhteistyö päällirakentajien kanssa, tuotannon suunnittelu yhteistuumin ja pikainen reagointi poikkeamiin auttoi Volvoa hoitamaan asiakastoimitukset suunnitellusti ja oikea-aikaisesti. Myös laaja valikoima Volvon Rent-autoja on auttanut pitämään asiakkaiden pyörät pyörimässä, Manninen summaa.
Uusia pakettiautoja rekisteröitiin vuonna 2021 yhteensä 12 893, joka on 0,4 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020. Joulukuussa pakettiautoja ensirekisteröitiin 961, joka jää 29,2 prosenttia vuoden 2020 ja 21,2 prosenttia viiden vuoden keskimääräistä joulukuun rekisteröintimäärää pienemmäksi. Pakettiautojen noin 13 000 auton rekisteröintimäärä on noin 10 prosenttia pitkän aikavälin keskiarvoa alempi lukema.
Linja-autoja rekisteröitiin viime vuonna yhteensä 382. Määrä kasvoi 34,5 prosentilla vuoteen 2020 verrattuna, mutta on edelleen pieni pitkän aikavälin keskiarvoon nähden koronatilanteen aiheuttaman linja-autoliikenteen kysynnän vähenemisen seurauksena. Suomessa on ennen koronaa rekisteröity keskimäärin 500 uutta linja-autoa vuosittain.
Autolan Tiedotuskeskuksen mukaan talouden näkymät ovat automarkkinoiden kehityksen kannalta edelleen hyvät, vaikka viimeaikaisissa ennusteissa ensi vuoden talouskasvun on arvioitu jäävän ennakoitua hieman maltillisemmaksi. Komponenttipulan ja raaka-ainemarkkinoiden heilahtelujen arvioidaan vaikuttavan autotuotantoon vielä vuonna 2022 ensi vuoden puolellakin. Autoalan markkinaennusteen mukaisesti vuoden 2022 ensirekisteröinnit kasvavat vuonna 2022 noin 108 000 henkilöautoon ja 14 000 pakettiautoon. Nämäkin lukemat ovat vielä pitkän aikavälin keskiarvoa alemmat.