Helsingin Satama tiedotti ennen joulua helpottavansa keskustan ruuhkia avaamalla satamaliikenteelle oman rekkaparkin Helsinki-Vantaan lentoaseman kupeeseen osoitteeseen Katriinantie 22.
Samasta osoitteesta kuitenkin jo löytyy raskaalle liikenteelle tarkoitettu taukopaikka: Kehä III Rekkaparkki.
Se on yhä käytössä, mutta alueelle ohjataan nyt myös Helsingin keskustan satamiin ja Vuosaareen menossa olevaa raskasta liikennettä.
Helsingin Sataman viestintäpäälliköllä ei ole tietoa, viekö heidän uusi parkkinsa tilaa muulta raskaalta liikenteeltä.
— Alue on rajattu, enkä tiedä, onko sinne tehty lisää paikkoja vai ovatko uudet paikat pois Rekkaparkin käyttäjiltä. On hankalaa, jos satamiin tulevat rekat joutuvat jonottamaan keskustassa, tämä on erityisesti Länsisatamassa hankalaa. Heille on oltava joku paikka, Eeva Hietanen sanoo.
Artikkelin ilmestymisen jälkeen Hietanen ilmoitti, että Sataman vuokraama alue ei vähentänyt ELY-keskuksen tarjoaman Rekkaparkin kokoa.
Taukotila jaettiin
Rekkaparkin asiakkaille on ollut käytössä pieni huoltorakennus, jossa on suihku ja wc. Nyt etuovesta pääsevät sisään Helsingin Satamaan menevät. Muut kuljettajat saavat käyttää takaovea.
Parkkialueen käyttö on Rekkaparkin asiakkaille maksutonta. Sataman alueelle pääsevät yksiköt, joilla on lippu laivaan.
— Katriinantien rekkaparkkiin ohjataan vuoroaan odottamaan raskaita ajoneuvoja, joilla on varaus myöhemmin Helsingistä lähtevälle laivalle. Laivoihin luvitetut ajoneuvot tunnistetaan automaattisesti rekkaparkin portilla rekisterinumeron avulla, kertoo kehittämispäällikkö Jani Lindroos Helsingin Satamasta.
Sataman parkkialueella on Helsingin Sataman tiedotteen mukaan ”tilaa n. 45 rekalle”.
Käyttöaste laski
Uudenmaan ELY-keskuksen Sami Tanhuansuun mukaan Rekkaparkki on ollut aika aktiivisessa käytössä. Konsultti viimeisteli loppuvuonna 2023 uutta taukopaikkaselvitystä. Alustavien tietojen mukaan Kehä III Rekkaparkki on parantanut pääkaupunkiseudun parkkipulaa muttei onnistunut kokonaan poistamaan ongelmaa.
— Yleisesti ottaen raskaan liikenteen taukopaikkojen käyttöaste on noin 23 prosenttia pienempi kuin vuonna 2021. Yhtenä syynä on, että raskaan liikenteen määrä on laskenut noin 10 prosenttia. Venäläisten rekkojen poistuminen selittää tätä. Muutenkin ulkomaalaisten ajoneuvojen määrä on pienempi, Tanhuansuu kertoo.
OIKAISU 29.12.2023. Korjattu virheellinen tieto, että Rekkaparkki olisi maksullinen. Sen käyttö on raskaalle liikenteelle ilmaista.
Teksti ja kuvat Sari Järvinen, Raskassarja-lehti