Vinjetti muuttaisi ajoneuvon maksuja

Osalle suomalaisautoilijoista vinjetti toisi tuhansien eurojen säästöt, osalle tonnien lisäkulut.

Liikenne- ja viestintäministeriö uutisoi 22.10, että raskas kuorma-autoliikenne maksaisi tulevaisuudessa tienkäyttöveroa. Samalla sen käyttövoimavero laskisi vastaavasti. Tienkäyttöveron eli vinjetin hyvitys ei kuitenkaan jakautuisi kaikille autoilijoille tasapuolisesti.

Hyvässä tapauksessa autoilijan lasku kevensi 545 euroa vuodessa, seitsemässä vuodessa lähes 4 000 euroa. Näin kävisi, jos nyt 42-tonnisesta täysperävaunuyhdistelmästä on maksanut käyttövoimaveroa 1 840 euroa vuodessa. Vuonna 2021 vastaava vero ja vinjetti tekisivät lakiluonnoksen perusteella yhteensä 1 295 euroa. Tällöin kyseessä pitäisi olla Euro IV-moottorilla tai uudemmalla kulkeva ilmajousitteinen yhdistelmä.

Huonommin on käymässä esimerkiksi uudelle, rautajousitteiselle 30-tonniselle täysperävaunuyhdistelmälle. Verottaja veisi vuodessa 437 euroa nykyistä enemmän.  Seitsemässä vuodessa menetys nykytilanteeseen verrattuna tekisi noin 3 000 euroa.

Tiukimmin lakimuutos kohtelisi ennen vuotta 2005 valmistettuja, ei-Euro-luokiteltuja, rautajousitettuja yhdistelmiä.
– Tällöin lisäkuluja nykyiseen verrattuna voi tulla jopa 1 000 euroa vuodessa, SKAL ry:n asiantuntijapalvelujen johtaja Petri Murto kertoi ADR-seminaarissa Helsingissä.

Näin vinjetti muuttaisi ajoneuvosi maksuja:

Lähde: SKAL
Esimerkkitapausten ajoneuvot kulkevat Euro IV -moottorilla. Lisäksi hintoihin vaikuttavat akselien lukumäärä. Vinjetin hinta on laskettu koko vuoden käyttöoikeuden mukaan.

Tienkäyttövero on tarkoitus hyvittää autoilijoille alentamalla käyttövoimavero niin pieneksi kuin EU sallii. Vuonna 2021 käyttövoimaveroon vaikuttaisivat lisäksi ajoneuvon ja ajoneuvoyhdistelmän akselien määrä, moottorin Euro-luokitus ja jousitus.
– Parempi tapa hyvittää vinjetti olisi palauttaa polttoainevero kuljetusyrittäjälle. Tätä SKAL on ajanut vuosia, Murto totesi.
Ministeriön tekemän selvityksen (Raskaan liikenteen aikaperusteinen tienkäyttömaksu) mukaan aukottoman valvontajärjestelmän luonti ei kuitenkaan olisi mahdollista. Syrjimättömyyden vuoksi polttoaineveron palautus tulisi ulottaa myös Suomessa tankkaaviin ulkomaisiin kuorma-autoihin.

Petri Murto esitteli SKAL:n järjestämässä ADR-seminaarissa & säiliöpäivillä, miten vinjettiehdotus vaikuttaisi kuljetusyrittäjän arkeen.

Nykyisen mallin uhkana on autoilijan kannalta, että verottaja nostaa käyttövoimaveron myöhemmin nykyiselle tasolle.
– Ministeriön ehdottamassa käyttövoimaveron kompensaatiomallissa on kiusallinen riski. Se on hyvin yrittäjäystävällinen kotimaiselle liikenteelle, mikä ei ole EU:n ihanne. Britit ja saksalaiset ovat yrittäneet vastaavaa, mutta EU pakotti muuttamaan verotusta. Jos Suomi hyväksyy nyt esitetyn käyttövoimaveron kompensaatiomallin, EU voi painostaa veronalennuksen pois. Tämä on aito riski, Murto huomautti.

Mikäli autoilee ympäri vuoden, vinjetti olisi edullisinta ottaa koko vuodeksi. Jos ajoneuvon myy, vinjetin voi siirtää sen mukana.
Ongelmana kuitenkin on, että vinjettiä ei voi peruuttaa.
– Jos ajaa auton romuksi ja lunastukseen, vinjetistä ei saa rahoja takaisin. Uuteen autoon on ostettava uusi vinjetti. Tämä on mielestäni lainsäätäjältä kettuilua.

Ehdotuksesta voi jättää lausuntoja 6.11.2018 mennessä. Lakiluonnos on luettavissa osoitteessa: https://vm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/raskaan-kuorma-autoliikenteen-tienkayttovero-lausuntokierrokselle?fbclid=IwAR1259gAwQKjmzbG3MyeN3yb7eXyBqOoWhHacD7fBlqBWmaXbFzko1syLgk

Teksti SARI JÄRVINEN