Uutta teknologiaa erikoiskuljetuksiin

SISUn raskasveturin akselin jousituksen tuenta lisäsi joustomatkaa jopa 60 mm:ä.

SISU Hauler on varustettu valmiudella irrotettavalle viidennelle akselille.

Norjaan Johs. J. Syltern as:lle toimitettu SISU Polar Hauler 8×4 raskasveturi on varustettu uudella 10 tonnin kantavuuden omaavalla nousevalla ja ohjaavalla kakkosakselilla. Uudella akselistorakenteella saavutetaan suurempi tieliikenteessä sallittu kokonaispaino ja akselipainojen tasaisempi jakautuminen. Tällä toteutuksella ajoneuvon teknisesti suurimmat sallitut akselimassat ilman nopeudenrajoitusta ovat 10 t + 10 t + 16 t + 16 t. Nostettava 2-akseli yhdessä vedonvapautuksen ja hydraulisen telinnoston kanssa lisäävät polttoainetaloudellisuutta sekä parantavat ajoneuvon etenemiskykyä Norjan haastavissa olosuhteissa.

Asiakkaan toivomusten mukaisesti ohjaamosta löytyy 2-akselin ja 5-akselin portaaton jousipaineensäätö. Portaattomasti säädettävissä olevan jousituspaineen avulla ajoneuvolle saavutetaan aina optimaalinen akselipainojakauma.

Norjan mäkisissä maastoissa työskentelyä varten Sisun etutasauspyörästö on varustettu erillisellä öljypumpulla. Lisäksi auto on varustettu erikoismatalalla 36 tonnin siirrettävällä vetopöydällä, hiekoittimilla ja muun muassa säätötilavuushydrauliikalla lavetti- ja kippiperävaunujen käyttö huomioiden. Asiakasvaatimusten mukaan räätälöidyt varusteet mahdollistavat tehdasvalmiin ajoneuvon monipuolisen käytön.

Uusi akseli on levyjarrullinen ja mekaanisesti ohjattu. Sisun FSND10P-akseli on varustettu uudella nelipalkeisella ilmajousituksella ja ilmatoimisella nostojärjestelmällä. Kuljettaja voi säätää manuaalisesti tai automaattisesti akselin kantavuutta. Uudentyyppisellä jousituksen tuennalla ilmajousitetulle akselille on saavutettu jopa 60 mm normaalia pidempi joustomatka. Ilmajousitusjärjestelmän tuenta pitää jousitasot aina kohtisuorassa toisiinsa nähden, jolloin jousituksen maksimiliikkeitä ei tarvitse rajoittaa. Lisäksi akseli voidaan varustaa kallistuksenvakaajalla.

Lähde: SISU