Uusi bioetanolimoottori Scanialta

ED95:llä käyvällä koneessa on 410 hevosvoimaa ja vääntöä kuin dieselmoottorissa.

Polttoaineenkulutus on samalla tasolla kuin perinteisessä dieselmoottorissa. Kuva Scania.

Scania tuo markkinoille jälleen uuden moottorin, joka käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita. ED95 voi vähentää uuden sukupolven kuorma-autojen Euro 6 -moottoreiden CO2-päästöjä jopa 90 prosenttia tinkimättä ajettavuudesta ja tehosta. 2150 Nm:n vääntö on sama kuin vastaavassa dieselmoottorissa.
Scanian 13-litrainen kuusisylinterinen rivimoottori on perustana myös uudelle ED95-moottorille. Bioetanolimoottorissa käytetään puristussytytystekniikkaa samalla tavoin kuin perinteisissä dieselmoottoreissa, mikä vähentää laitteiston muutostöiden tarvetta. Moottorin ominaisuudet sopivat moniin eri käyttökohteisiin, kuten kaukokuljetuksiin, maansiirtoajoon ja kaupunkiliikenteeseen.

Merkittävimmät moottoriin (DC13 157) tehdyt muutokset liittyvät polttoaineen ruiskutusjärjestelmään ja sylintereiden muutoksiin paremman puristuksen saavuttamiseksi. Jälkikäsittely perustuu samaan SCR-järjestelmään, jota Scania käyttää lähes kaikissa Euro 6 -moottoreissaan.
Uuden ED95-moottorin öljynvaihtoväli normaaliolosuhteissa on 45 000 km ja ruiskusuuttimet kaipaavat huoltoa 90 000 km:n välein.

Scanian bioetanolimoottori käyttää ED95:ttä, jossa etanolin osuus on 95 % ja loput 5 % on syttyvyyttä parantavia lisäaineita ja voiteluaineita. Lisäaineiden ansiosta moottorissa voidaan käyttää puristussytytystekniikkaa dieselmoottorien tapaan. Bioetanolipolttoaineilla voidaan vähentää CO2 -päästöjä jopa 90 %. Myös NOx-hiukkaspäästöjä voidaan vähentää.
ED95-polttoainetta voidaan säilyttää ja pumpata kuten dieseliä ja se toimii hyvin matalissa lämpötiloissa. Joillakin alueilla on yleisiä tankkauspisteitä, mutta ei ole mitenkään harvinaista, että kuljetusyritys on perustanut niitä itse.

Lähde: Scania