Tamperelaisen Erkki Metsärannan konetta on moni pysähtynyt ihmettelemään työmaalla. Harvoin nimittäin enää näkee nosturihommissa ehtaa Lokomoa vuodelta 1978.
Suomalainen vanha herra eli Lokomo A351 NS on nähtävyys toisestakin syystä. Se pystyy perusnostojen lisäksi erikoistehtäviin, jotka jäävät useimmilta nykynosturiautoilta tekemättä.
– Lokomon erikoisuutena on sorakahmari. Kaivinkoneella nousee hiekkaa vain noin seitsemän metrin päähän, mutta tällä saan kuorman nosturin keskipisteestä laskettuna 28 metriin. Näin saadaan hiekkaa esimerkiksi rakenteilla olevan rakennuksen sisään, koneenomistaja Erkki Metsäranta kertoo.
Erkkiä voi pitää nosturinsa ohella toisena Lokomo-legendana. Hän tuntee Hämeessä valmistetut nosturit todennäköisesti paremmin kuin kukaan muu. Erkki nimittäin työskenteli aikoinaan Lokomon tehtailla testikuljettajana ja ajoi valmiit nosturiautot asiakkaille. Reissuja tehtiin myös ulkomaille, kuten Moskovaan. Myöhemmin Erkki kävi huoltamassa nostureita.
– Erään Lokomon vein Vuosaareen, josta se lähti Englantiin. Hain sen takaisin satamasta 25 vuotta myöhemmin. Ei ole valmistajalle hyvää bussinestä tehdä koneita, jotka kestävät maailman tappiin asti, Erkki naurahtaa.
Tampereella valmistettiin aikoinaan noin 1 400 Lokomoa. Kun tehdas siirtyi Rauma-Repolan omistukseen, Lokomolta karsittiin tuotantoa. Uusi omistaja keskittyi metsään ja mereen, niihin liittyviin koneisiin ja laitteisiin.
Mutta Tampereelle jäi Erkki ja Lokomo A351 NS. Autossa on Sisun niittihytti, Scanian moottori ja Fullerin vaihteet.
– Tämä on yksinkertainen kone. Ylimääräisiä sähköjä ei ole. Jos tulee vikaa, osaan sen korjata. Onneksi mitään isompia onnettomuuksia ei ole sattunut: kaatokerhoon en ole vielä päässyt jäseneksi. Totta kai näin vanhan koneen kanssa on joutunut tekemään töitä. Moottoria ja vaihdelaatikkoa on vaihdettu. Niittihytti on siitä hyvä, että jos vanha mätänee, uutta peltiä on helppo laittaa tilalle.
Jos totta puhutaan, Erkki saa korjattua vanhat Lokomot todennäköisesti paremmin kuin kukaan. Jäätyään pois Lokomolta vuonna 1987 hän perusti oman nosturihuollon, joka toimii yhä. Vanhoja varaosia on vieläkin tallella.
Niiden sijaan tekijöistä on pulaa.
– Täytän heinäkuussa 76 vuotta, eikä yritykselle ole löytynyt jatkajaa, Erkki harmittelee.
Osaa Erkin valtavasta Lokomo-tietoudesta ollaan kuitenkin pelastamassa. Joulukuussa 2020 perustettu Nosturihistoriallinen Seura ry tekee Lokomo-ajoneuvoista kirjaa.
– Se on kunnianhimoinen projekti. Lokomo-yrittäjiä on haastateltu valtava määrä ja vanhoja kuvia on lähes 600. Emme uskoneet, että Lokomo-malleja löytyisi niin paljon, yhdistyksen puheenjohtaja Mika Hovinen kertoo.
Nosturihistoriallinen Seura syntyi, koska alalta puuttui oma yhdistys. Sen jäseneksi ovat tervetulleita kaikkien merkkien nosturikuljettajat ja -yrittäjät tai muuten alasta kiinnostuneet.
Yhdistyksen toimintaan voi tulla tutustumaan esimerkiksi Maxpo 2022 -messuille, jossa se järjestää yhdessä Suomen Maarakennuskoneiden Liitto ry:n ja Veteraanikuorma-autoseura ry:n kanssa veteraanikoneiden näyttelyn. Paikalle on tulossa muun muassa harvinainen Link-Belt-nosturi vuodelta 1948.
Näyttelyyn on suuntaamassa myös Erkki Lokomoineen.
Maxpossa on esillä vanhojen ajoneuvojen lisäksi myös uudempaa varaosatarjontaa muun muassa Raskassarja-ketjun osastolla (B-käytävä osasto B71).
Teksti Sari Järvinen kuvat Mika Hovinen