Tukkipirtua ja viinaa steariinissa – Tulli on löytänyt kuorma-autolasteista uskomattomia kätköjä

16.01.2023

Kuorma-autot peräkärryineen ovat kautta aikain tarjonneet salakuljettajille lukuisia kätköpaikkoja.

Yksi erikoisimmista tapauksista oli lastillinen yksinkertaisia kuormalavoja. Päällisin puolin kyyti näytti tavalliselta, mutta lavojen tukipalat olivatkin onttoja.

– Niiden sisään oli laitettu alkoholia ja tupakkaa. Yhteen kulmaan mahtui puoli litraa nestettä tai vajaa kilo huumausainetta, Tullin rikostutkinnan päällikkö Hannu Sinkkonen kertoo.

Kuorma-autojen rakenteisiin on kyhätty mitä mielikuvituksellisimpia piilopaikkoja.

– Kylmäkoneiden sisältä on löydetty kokaiinia. Lattian alla on ollut lokeroita, ajovalojen sisällä huumausainetta, Sinkkonen luettelee.

Isoimmat laittomat lastit löytyvät merikonteista tai irtoperistä. Pressukärryihin on rakennettu vale-etuseiniä, -lattioita ja -kattoja.

– Yleinen tapa on kätkeä salakuljetettava tavara lastin sekaan. Kerran teollisuuskäyttöön menossa olevaan steariiniin oli uutettu pirtua.

Tulli on löytänyt pirtua myös tukkikuorman sisältä, jonka rungot oli kaiverrettu ontoksi.  Kuva Tulli.
Tulli on löytänyt pirtua myös tukkikuorman sisältä, jonka rungot oli kaiverrettu ontoksi. Kuva Tulli.

Ammattikuljettajat eivät aina tiedä tuovansa mukanaan laitonta tavaraa.

– On yhä yleisempää, että lastausyksiköt siirtyvät maasta toiseen ilman kuljettajaa. Laittomalle tavaralle tilataan kuljetus kuten mille tahansa muullekin tavaralle. Kuljettaja vain hakee irtoperän tai kontin satamasta.

Vaikka eivät ammattikuljettajatkaan aina ole viattomia.

– Kuljettajat vievät mukanaan yleensä pieniä määriä nuuskaa, tupakkaa tai viinaa.

Salakuljetettava tavara voi olla mitä tahansa, josta on esimerkiksi jätetty verot maksamatta. Yleensä kuitenkin puhutaan kielletyistä aineista: huumeista, nuuskasta, lääkkeistä ja doping-aineista.

– Näiden salakuljetus on lisääntynyt, kun taas pirtun ja tupakan vähentynyt. Pirtua ja tupakkaa tuotiin enemmän 90-luvun alussa, Tullissa 37-vuotta töissä ollut Sinkkonen toteaa.

Pullojen korkit pilkistävät kuormalavojen tukipaloista, jotka on kaiverrettu ontoiksi. Kuva Tulli.
Pullojen korkit pilkistävät kuormalavojen tukipaloista, jotka on kaiverrettu ontoiksi. Kuva Tulli.

Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan katkaisi seuraamuksenaan suuren osan Suomen ja Venäjän välisestä liikenteestä. Samalla salakuljetus hiipui.

– Ennen Venäjältä tuli laittomasti etenkin alkoholia ja tupakkaa, siellä valmistettuja tuotteita. Venäjän kautta tuli yhä useammin myös Aasiassa valmistettua tavaraa. Afganistanista tuotiin oopiumia.

Salakuljettajat eivät läheskään aina myy lastiaan Suomessa, vaan sitä käytetään kauttakulkumaana.

 

Lattian alta löytyi 230 kiloa hasista.
Lattian alta löytyi 230 kiloa hasista. Kuva Tulli.

Maailmalla on yritetty salakuljettaa myös ihmisiä kuorma-autojen kyydissä, joskus järkyttävin seurauksin. Poliisi löysi 39 ruumista pohjoisirlantilaisen Mo Robinssonin kuljettamasta kylmäkontista Britanniassa vuonna 2019. Salamatkustajat tukehtuivat hengiltä matkan aikana Belgiasta.

– Ihmisiä salakuljetetaan kuorma-autoliikenteen kyydissä todella harvoin. Jos näin tehdään, tapaukset saavat paljon julkisuutta. Ihmiset tulevat ennemmin rajan yli loikkarina tai väärennetyillä papereilla, Sinkkonen toteaa.

Suomen Tullin tarkistuksissa luvattomasti maahan tulleita ihmisiä ei ole löytynyt irtoperistä, konteista tai kuorma-autoista. Hallinnollisesti laiton maahanmuutto kuuluu Rajavartiolaitoksen toimialaan.

Auton rakenteiden sisältä löytyi tupakkakätkö.
Auton rakenteiden sisältä löytyi tupakkakätkö. Kuva Tulli.

Vaikka salakuljettajat ovat kyhäilleet mitä mielikuvituksellisimpia paikkoja kätkeä tavaroita, Tulli on pysynyt ajan tasalla kehittäen omia valvontakeinojaan. Ne ovat nyt paremmat kuin koskaan aiemmin.

– Tekniikka on kehittynyt ja nykyään käytetään muun muassa tiheysmittareita tarkastuksissa. Viranomaisten kansainvälinen yhteistyö on myös parantunut, ja lastimanifestit vastaavat paremmin todellisuutta, Sinkkonen kertoo.

Manifesti on perävaunun tai laivan lastiluettelo, joka kertoo, mitä yksikköön on lastattu.

 

Teksti Sari Järvinen