Trafin suunnitelmat hämmentävät katsastajia

Autokatsastajat AK ry:n puheenjohtaja Tuomo Vikstedt on huolissaan koko alan kehityksestä huonompaan suuntaan.

Katsastusvälin harveneminen ei koske uusia kuorma-autoja. Kuva Iveco.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kaavailee merkittävää muutosta katsastustoimintaan. Lausunnolla olevan lakiesityksen mukaan katsastusväli muuttuisi vuonna 2018 siten, että uudet ajoneuvot katsastettaisiin ensimmäisen kerran vasta neljäntenä käyttöönottovuotena. Tämän jälkeen ajoneuvot katsastettaisiin kahden vuoden välein kymmeneen ikävuoteen saakka ja sen jälkeen vuosittain.
– Jos lakimuutos hyväksytään ilman siirtymäaikoja, katsastusasemaverkosto harvenee nykyisestä viidestäsadasta katsastusasemasta vähintään sadalla. Tämä tarkoittaisi 550 työtöntä katsastusalan ammattilaista.

Katsastusvälin harventaminen olisi Vikstedtin mukaan myös riski turvallisuudelle. Suomi on sitoutunut EU-jäsenmaana puolittamaan tieliikennekuolemat ja vähentämään loukkaantuneiden määrän neljänneksellä vuodesta 2010 vuoteen 2020.

Linja- ja kuorma-autot (M2-, M3-, N2- ja N3 -luokka) on määräaikaiskatsastettava kuitenkin ensimmäisen kerran viimeistään vuoden kuluttua ajoneuvon käyttöönottopäivästä ja sen jälkeen viimeistään vuoden kuluttua edellisestä katsastuksesta. Sama koskee perävaunuja (O3- ja O4 -luokka), erikoisautoja, joiden kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia, sekä sairasautoja. Harvempaa katsastusväliä ei myöskään ole luvassa luvanvaraisessa liikenteessä käytettäville henkilöautoille (M1-luokka) eikä pakettiautoille (N1-luokka), joiden tulee olla katsastettu vuoden sisällä siitä, kun ajoneuvoa käytetään kyseisessä tehtävässä.