Torviprotesteja Oulussa ja Helsingissä

25.11.2020

Torviprotesteja Oulussa ja Helsingissä

Autoilijat jatkavat protesteja polttoaineen hinnankorotuksia vastaan.


Akaan RengasCenterin Arttu Käpylä vakuuttaa, että protesteja järjestetään niin kauan kuin päättäjät pitävät autoilijoita vain ”valtion lypsylehminä”. Kuva Kari Saarinen.

Syyskuun ensimmäisenä keskiviikkona Eduskuntatalon eteen karautti äänekäs, torviaan täyttä häkää huudattava autoletka. Vaikka se siltä saattoi ulkopuolisen silmiin vaikuttaa, ei kyse ollut mistään mielivaltaisesta kaupunkirallista.
Kysymys oli Torviprotestista, jonka tarkoitus oli kääntää päättäjien huomio autoilijoiden ahdinkoon.
Tätä ahdinkoa elokuinen polttoaineveronkorotus on lietsonut entisestään.
– Vaadimme muutosta autoilun kasvaneisiin kustannuksiin ja liikkumisen vapauden rajoittamiseen. Lisäksi painostamme päättäjiä luopumaan suunnitelluista tietulleista, ruuhkamaksuista ja muista autoilijoita ja kuljetusalaa kurittavista toimenpiteistä, protestin järjestäjätiimiin kuuluva, akaalainen Arttu Käpylä ynnää.

Ensimmäinen Torviprotesti herätti laajaa mediahuomiota ja sille näytettiin vihreää valoa monesta, osin yllättävästäkin suunnasta. Käpylä ja protestin neljä muuta pääjärjestäjää ymmärsivät, etteivät he olleet huolineen yksin.
Protestin sanomaa komppasi suuri joukko heidän kaltaisiaan, huolestuneita kansalaisia.
– Meitä haastateltiin maan suurimpiin medioihin ja protesti sai taakseen monia isoja toimijoita, kuten SKAL:n ja Autoliiton. Hallitus ei kuitenkaan lotkauttanut korvaansa vaatimuksillemme tai autoilijoiden ja kuljetusalan kurimukselle, Akaan RengasCenterin liiketoiminnan johtajana toimiva Käpylä harmittelee.

Helposti voisi ajatella, että kyse oli vain yhdestä, tuloksettomasta protestista. Käpylä kuitenkin kumoaa harhaluulon. Uusia protesteja on luvassa aina siihen saakka, kun barrikadille nouseminen tööttäävien autoletkojen voimin tuottaa toivottua tulosta. Ainoa hyväksyttävä lopputulos on Käpylän mukaan se, ettei autoilijoita enää nähdä vain ”valtion lypsylehminä”, vaan heidän oikeutensa noteerataan ja toteutetaan.
– Voimme lopettaa protestoinnin vasta siinä vaiheessa, kun päättäjät peruvat polttoaineveronkorotuksen ja luopuvat kaikista autoilijoita kurittavista toimenpiteistä. Painostamme päättäjiä ottamaan käyttöön myös hallitusohjelmaan kirjatun ammattibiodieselin, Käpylä linjaa.

Lokakuussa protesteja suunniteltiin laajennettavaksi ympäri Suomen. Seuraavat protestit on ajoitettu lauantaille 28. marraskuuta 2020 Helsinkiin ja Ouluun. Mukaan toivotaan autoilijoita, kuljetusalan edustajia ja ylipäätään kaikkia, joita aihe koskettaa.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen: STOP! Autoilijoiden kuritukselle! -ryhmä Facebookissa: https://www.facebook.com/groups/1595868463917799/about

Teksti MARIA PALDANIUS

Artikkeli on julkaistu Raskassarja-lehdessä n:o 5/2020.