Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry sekä Suomen Tieyhdistys laativat yhteistuumin tievetoomuksen, jossa toivotaan lisää määrärahoja Suomen tieverkoston kunnon ylläpitämiseen. Hankkeen taustalla on huoli tieverkoston kunnon heikkenemisestä ja sen laajoista vaikutuksista teiden turvallisuuteen ja kansantalouteen. Vetoomus luovutettiin hallitusneuvottelijoille maanantaina 8. toukokuuta Kansallisarkiston luentosalissa Helsingissä.
Paikalla oli lukuisia vetoomuksen takana seisovien tahojen edustajia, joiden runsas määrä ylitti odotukset. Alun perin tavoitteena oli kerätä sata allekirjoitusta, mutta niitä kertyi kaiken kaikkiaan 1 072 kappaletta eri järjestöjen ja yritysten edustajilta. Heidän joukossaan olivat muun muassa EK, SAK, Suomen Yrittäjät ja MTK. Lisäksi vetoomuksen allekirjoittivat useat muut elinkeinoelämän järjestöt, logistiikkatoimijat sekä lukuisa joukko eri alojen paikallisyhdistyksiä.
– Jos allekirjoitusmahdollisuus olisi ollut avoinna myös yksityishenkilöille, lukuun voisi lisätä varmasti ainakin miljoona nimeä lisää, SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoi.
Asfaltintekijöitä uhkaa työttömyys
Tilaisuuden osallistujat perustelivat lukuisin erilaisin tavoin, miksi tieverkoston kunnon ylläpitäminen on tärkeää. Tieverkostoa verrattiin Suomen verisuonistoon, joka on elintärkeä kilpailukyvyn ylläpitämisen kannalta.
Rakennusteollisuuden infraa edustanut toimitusjohtaja Paavo Syrjö osoitti puheenvuorollaan, että toimijat eivät ole tyhjän takia lähteneet asiaa viemään eteenpäin.
– Edustamme päällystealan yrityksiä. Normaalisti asfalttimiehet lähtevät talveksi Thaimaahan, ja heidät kutsutaan kevääksi töihin, mutta tänä vuonna kaikkia ei voitu kutsua, sillä tekemistä ei ole riittävästi. Teitä pitäisi päällystää 4 000 kilometriä vuoden aikana, jotta korjausvelka pysyisi nykytasolla, mutta tänä vuonna ollaan päällystämässä 1 500 kilometriä. Päällystämiseen käytetään tänä vuonna 180 000 miljoonaa. Vaikka se tuplattaisiin, pääsisimme vain 3 000 kilometriin. Dataa on kerätty mittaushistoriasta 1960-luvulta saakka, eikä sen aikana ole koskaan päällystetty näin vähän, Syrjö sanoi.
Tavoitteena on, että vetoomuksen kautta hallitusneuvottelijat ymmärtäisivät, että vaikka tarpeita löytyy runsaasti kaikilla sektoreilla, siitäkin huolimatta tiestön tilanne vaatii lisää rahaa ja panostuksia.
Heikki Autto lupasi olla vetoomuksen takana
Tievetoomus lahjoitettiin edellisen kerran viime maaliskuussa Matti Vanhaselle, koska se haluttiin symbolisesti jättää eduskunnan kirjoihin ja kansiin. Samalla asian toivottiin nousevan esille vaalikeskusteluissa. Asian ei kuitenkaan oletettu etenevän työnsä päättäneen kansanedustajan kautta neuvottelupöytään saakka, mutta nyt maalina on olla mukana hallitusohjelman neuvotteluissa.
Kansanedustaja Heikki Autto seurueineen saapui tilaisuuden lopussa vastaanottamaan vetoomuksen. Häneltä jäivät kuulematta kaikki tärkeät puheenvuorot asian puolesta.
Autto kiitteli, miten mukavaa on olla koolla toisten samanmielisten kanssa.
–Olemme varmasti tämän vetoomuksen takana. Meidän viestimme tulee olemaan, että tämä on investointi Suomen turvallisuuteen, huoltovarmuuteen ja vientialojen kilpailukykyyn siten, että saamme rakennettua kestävää kasvua, jolla me kansakuntana lopulta nousemme vaikeiden aikojen yli. Kiitos kaikille aktiivisuudesta. Otamme tämän nöyrin mielin työkirjana vastaan. Lähdemme viemään näitä asioita eteenpäin hyvässä hengessä, hän sanoi.
Teksti ja kuvat Sanna Sarenius