Telakaivuri puuhommissa

Samuli Törmälehto ratkaisi talvisen puunkorjuuongelman sulilla suomailla ja asensi telakaivuriin puutavarakouran ja reen.

Maarakentaja suunnitteli itse telakaivurin, reen ja kouran toiminnallisesti hyvin yhteensopivan kokonaisuuden.

Syvällä Pohjois-Pohjanmaalla Siikajoen alkulähteillä suometsässä pörrää astetta erikoisempi puunkorjuukone. Piippolalainen maanrakennusyrittäjä Samuli Törmälehto ei saanut ketään lähtemään puuta ajamaan pehmeille suomailleen, sillä leudon talven suliksi jättämillä soilla pyörätraktori olisi ollut helisemässä. Törmälehto tarttui tuumasta toimeen ja suunnitteli telakaivuriinsa oman puutavarakoura- ja -rekiyhdistelmäratkaisun.
– Telakaivuri kourineen pelaa hyvin yhteen reen kanssa. Tein kouralle oman sovitteen, niin että sen saattoi kiinnittää kauhan tilalle. Kouralla yltää hyvin jopa seitsemän metrin alueelle, ja paino reen ja kaivurin välillä jakautuu tasaisesti, Törmälehto kuvailee.
– Kyllähän puutavarakouria kaivurin nokassa käytetään vaikkapa terminaalien tavaranlastauksessa, mutta puunkorjuutyössä en ainakaan itse ole tällaista ennen nähnyt. Valmiit koura- ja pyöritinratkaisut eivät tuntuneet omaan käteen sopivilta, joten päätin tehdä itse. Jonkin aikaa kehittelin mielessäni sopivaa ratkaisua sovittimelle ja sitten toteuttamaan. Parhaiten passaa aina itse rakennettu, hän naurahtaa.
Sopiva reki, koura ja rotaattorin osat hankittiin tilausmyynnin kautta. Tarpeenmukaisen kiinnittimen sekä kouran ja reen liitännät Törmälehto muokkasi itse kotipihassaan hitsaamalla ja rälläköimällä – säästä välittämättä. Kokemusta asennustöistä hänelle on karttunut käytännön työn kautta.
Omalla Siikalatvan Kaivuu -toiminimellä Törmälehto on toiminut vuodesta 2010.
– Onhan sitä rakenneltu aina jotakin, hän summaa.

Työtä telakaivurille talvellakin

– Aikahan se käy pitkäksi, jos ei työtä tee, Törmälehto heittää.

Ajatus telakaivurin valjastamisesta puunajoon nousi Samuli Törmälehdon mieleen jo toissa talvena, kun ajomiehiä ei kiireiltään saanut kiinni ja pakkasen paukkuessa oma kaivuri oli toimettomana.
– Tämä oli tavallaan halpa investointi, kun talvella kaivuri on muutenkin joutilaana. Monet suhtautuivat koko hommaan ensin epäilevästi. Arveltiin, ettei pieni kaivuri jaksa vetää kokonaista lastia. Sanottiin, että kyllä siihen oma ajokoneensa tarvitaan. Toisaalta ajatus sai paljon kannatustakin, kun laitoin kuvan sosiaaliseen mediaan.
Itse suunniteltu ja toteutettu järjestelmä on ollut Törmälehdolla päivittäisessä käytössä ja testauksessa tammikuun lopulta lähtien. Telakaivurin edut korostuvat pehmeällä maaperällä.
– Pehmeälle suomaalle tämä on toimiva ratkaisu, koska telaketju ja reki eivät lähde samalla tavalla sukeltelemaan kuin metsätraktorin telit. Toisekseen kaivurin puomissa riittää voimaa niin, että kouran voi löydä maahan kiinni ja siitä painattaa niin, että suomaalla pääsee vaikka vähän isomman kanavankin yli. Toki ajokoneisiinkin on teloja asenneltu, mutta kaivurilla voi aika ketterästi auttaa itsensä ylös, jos tela vähän sukeltaa.

Ratkaisu leutojen talvien ongelmiin

Olisiko telakaivurista uudeksi ratkaisuksi pehmeiden maiden metsätöihin, sekä kesäkausille että yhä tavallisemmiksi käyneisiin leutoihin talviin, jolloin soiden pinta ei jäädy?
– Onhan sitä entisaikoina ajettu pikku-Valmetilla ja kevyellä reellä puuta suomailta enemmänkin. Nykyään vaan luotetaan raskaampiin ajokoneisiin, mutta nehän eivät lauhana talvena pääse näille suomaille mitenkään. Uskon että tässä on hyvinkin varaa jatkokehittelylle ja laajemmalle käytölle. Mielestäni telakaivuri kilpailee näissä olosuhteissa oikein hyvin metsätraktorin kanssa. Pehmeä suomaa pysyy näin myös siistinä, ei tule niin paljon pintavaurioita, toisin kuin ajokoneen telien jäljiltä.

Törmälehdon merkittävimmät omat tekniset ja itse hitsatut ratkaisut koskevat kaivurin kauhan paikalle sijoitettavan kouran sovitinta ja siihen liittyvää pyöritintä.

Törmälehto aikoo vielä hienosäätää konettaan. Reen suksia pitäisi leventää ja kouran pyörittimeen ottaa öljy toisesta paikkaa, jotta kouraa saa sievästi joystickillä käännettyä.
– Kertaalleen reki pääsi täydessä lastissa humpsahtamaan kiinni, mutta nätistipä siitä päästiin, kun kuorman purki hetkeksi reen viereen ja nosti reen takaisin maan pinnalle. Enpä tiedä, pystyisikö ajokoneella samaan.
– Seuraavaksi tähän sitten tarvitsisi jo jonkin konepajan mukaan jatkotuotteistusta varten! Ja johan tällä lähtisi mielellään ajamaan puuta muidenkin metsistä eikä vain omistansa, Törmälehto uumoilee.

Teksti ja kuvat: ANTTI KIVIRANTA

Toim. huom. 20.2.2017. Jutun julkaisun jälkeen kävi ilmi, että telakaivureja on muutama muukin omatoimirakentaja valjastanut puuhommiin.