Tekijät Raskassarjan taustoilla – Tommi Tapio

13.11.2024

UUSI HAASTATTELUSARJA ALKAA

Aloitamme uuden haastattelusarjan, jossa tutustutaan henkilöihin Raskassarja-ketjun taustoilla. Kysymykset ovat kaikille samat, mutta vastaukset toivottavasti hyvin erilaisia. Haastattelusarjan pääsee aloittamaan Tommi Tapio, joka työskentelee Raskassarja-ketjun toimintaa hallinnoivassa Finnish RK-Group Oy:ssä.

 

KYMMENEN KYSYMYSTÄ

Miten ajauduit nykyiseen tehtävääsi ja mitä kaikkea olet tehnyt aiemmin?

Aloitin Finnish RK-Groupilla vuoden 2016 alussa. Sain vinkin kaverilta, että Raskassarja-ketjulle etsittiin uutta toimitusjohtajaa eläköityvän Jari Malmin tilalle ja päätin hakea heti. Aiemmin olin tehnyt markkinointia, myynyt henkilöautoja ja toiminut useamman vuoden verkkopalveluita tuottavalla Servialla eri tehtävissä. Vaihdoin verkkopalveluita tuottavan Servian toimitusjohtajan saappaista yrittäjän tennareihin markkinoinnin, verkkokauppojen ja graafisen suunnitelun maailmaan kolmeksi vuodeksi ennen tuloani Raskassarjalle.

Mitä työnkuvaasi kuuluu ja miten Raskassarja näkyy päivittäisessä työssäsi?

Raskassarja näkyy kaikessa tekemisessäni. Toisin kuin ketjun jäsenliikkeillä, jotka ovat yksityisessä omistuksessa ja heillä on myös oma brändinsä vedettävänä, minulla kaikki tekeminen näyttää aina ulospäin pelkästään Raskassarjalta. Työni on yksinkertaistettuna sekoitus ketjun kehittämistä, markkinointia ja ketjutoiminnan ohjausta.

Kuinka monta vuotta olet ollut Raskassarjalla töissä ja onko joku asia mikä on ollut aina erityisen hyvin hoidettu?

Kahdeksan vuotta on mennyt nopeasti Raskassarjan mukana. Jäsenliikkeistä on aina saanut apua oman tehtävän hoitamiseen, joten se on aina ollut mukavaa, että tukea saa.

Kerro joku ”hauska” tapahtuma töistä, jolle ainakin nykyään voi jo nauraa.

Kaikenlaista on tietenkin sattunut, mutta näin äkkiseltään tulee mieleen Power Truck Show useamman vuoden takaa. Olimme juuri saaneet käyttöömme teettämämme messukontin, jonka molemmat seinät sai laskettua alas niin, että asiakkaiden oli helppo kävellä suoraan osastolle sisään. Messupäivä oli päättymässä ja laitoimme osastoa yöksi kiinni. Kuvasin kännykällä videota ja selostin päälle: ”Ja näin helposti kontin seinät nousevat ylös…”. Samassa koko alueelta meni sähköt ja kontin sivuseinät jäivät metrin verran auki. Kuin hanasta kääntämällä alkoi taivaalta tulla vettä. Vettä tuli niin paljon, että sitä oli asfalttikentällä paikoin yli 10cm. Kontissamme olleet esitteet ja muut messutarvikkeet kastuivat aivan märiksi. Katossa roikkuneen kaiuttimen sisältä valui vettä vielä seuraavanakin kesänä.

Eväät vai lounasruokala?

Teen etätöitä, joten melko usein tulee syötyä kotiruokaa, mutta viimeaikoina on tullut käytyä enenevässä määrin myös kotikulmien lounaspaikoissa. Valikoimaa on onneksi noin kymmenen eri kantispaikan verran, joten nälkään ei pääse kuolemaan.

Mikä on ensimmäinen muistosi Raskassarjasta?

Ensimmäisen kerran muistan törmänneeni Raskassarjaan rekkojen kuraläpissä, joten se on ollut varsin toimiva markkinointikeino.

Mitä teet silloin kun et ole töissä?

Omakotitalosta löytyy jokaisena vuodenaikana jotain hommia, jollei se ole nurmenleikkuuta, niin haravointia tai lumenluontia löytyy varmasti. Tykkään myös rassata harrasteautojen kanssa, käydä kuntosalilla tai piirrellä pojan kanssa. Keväisin seuraan muutaman ottelun verran jääkiekkoa ja käyn katsomassa, kun Tappara voittaa Suomen mestaruuden.

Saatko vapaa-ajan ja työt helposti sovitettua yhteen?

Olen tehnyt noin 15 vuotta etätöitä, joten olen oppinut hallitsemaan ajankäyttöä melko hyvin. Työaika on pääsääntöisesti 8-16 välillä ja muulloin keskitytään sitten muihin asioihin. Toki nykyään, kun sähköpostit ja muut viestimet toimivat kännykässä niin töitä lipsuu välillä iltaankin.

Mitkä ovat parhaita onnistumisen kokemuksia työssäsi?

Parhaiten on yleensä palkinnut se, kun johonkin asiaan ei ole alkuun oikein uskottu tai sitä on pidetty hieman erikoisena, mutta lopulta asiat ovatkin menneet paremmin, kuin ennakkoon on arveltu.

Millaisista työn ulkopuolisista asioista haaveilet?

Järvenrantaa, auringonpaistetta ja lämpöä. Niillä pääsee jo pitkälle.

”Ensimmäisen kerran muistan törmänneeni Raskassarjaan rekkojen kuraläpissä, joten se on ollut varsin toimiva markkinointikeino.”