Talvinopeudet voimaan ennen viikonloppua

Maanteillä siirrytään talvinopeuksiin pääosin torstain 25.10. aikana, mutta osalla moottoriteistä voi yhä ajaa kesävauhtia.

Samalla moottoriteiden vaihtuvien nopeusrajoitusten osuuksilla alkaa siirtymäaika, jolloin 120 km/h rajoitusta voidaan näyttää vielä valoisaan aikaan ja hyvissä keliolosuhteissa. Edellisistä vuosista poiketen tätä siirtymäaikaa voidaan olosuhteiden salliessa jatkaa marraskuun loppuun asti.

Talven ja pimeän ajan alennetut nopeusrajoitukset astuvat voimaan koko Suomessa viimeistään perjantaina 26.10. Tämä tarkoittaa, että valtaosalla moottoriteitä ja maanteitä ajonopeuksia alennetaan. Maanteillä nopeus lasketaan yleensä 80 kilometriin tunnissa. Sadan kilometrin nopeusrajoitus jää voimaan osalla vähäliikenteisistä maanteistä.

Joillakin tieosuuksilla nopeusrajoitus pudotetaan 70 tai 60 kilometriin tunnissa. Alempiin nopeuksiin vaikuttavat muun muassa tien huono kunto ja liikenteen suuri määrä.

Nopeusrajoitusten siirtymäaika käyttöön moottoriteillä

Talven ja pimeän ajan takia moottoriteiden nopeudet alennetaan 100 kilometriin tunnissa. Poikkeuksina ovat loka-marraskuussa sellaiset moottoritieosuudet, joissa on käytössä vaihtuvat nopeusrajoitukset. Pääosin nämä ovat E18-moottoritiellä, johon kuuluvat esimerkiksi valtatiet 1 ja 7.

– Hyvällä ajokelillä valoisaan aikaan kokeilemme nyt ensimmäistä kertaa mahdollisuutta jatkaa siirtymäajan käyttöä marraskuun loppuun asti, kertoo Liikenneviraston liikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman.

Vaihtuvien nopeusrajoitusten alueilla Liikenneviraston tieliikennekeskukset seuraavat ajo-olosuhteita, kuten keliä, ruuhkia ja valaistusolosuhteita. Näiden tietojen pohjalta päätetään tilanteeseen sopivat rajoituslukemat.

Takaisin kesänopeuksiin siirrytään keliolosuhteiden salliessa tavallisesti maalis-huhtikuun vaihteessa.

– Riittävän alhainen nopeus ehkäisee pidon menetystä, riittävä turvaväli peräänajoja tai muita onnettomuuksia. Liian suurella nopeudella ei ajonvakautusjärjestelmästäkään ole tarvittavaa hyötyä, jos renkaiden pito pääsee irtoamaan tien pinnasta, sanoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo.