Taidetta pellin pintaan

Clint Eastwood saattaa tänä kesänä tuijottaa sinuakin maantiellä, jos vastaasi tulee Hurmerinnan auto.

Nina Myllymäki tekee pikkutarkkaa työtä. Autot, moottoripyörät ja muut kulkuneuvot ovat hänen erikoisalaansa. Lisäksi Myllymäki maalaa muotokuvia.

Erikoismaalari Nina Myllymäki loihtii kuvia asiakkaan toivomista aiheista.
– Kuuntelen sujuvasti ja tunnustelen, mitä asiakas tahtoo. En yleensä luonnostele, mutta jonkinlaisen ehdotuksen piirrän asiakkaan katsottavaksi, jos on pakko. Työ muuttuu monesti vielä matkan varrella, kun uusia ideoita syntyy maalatessa.
Myllymäen tuoreimpia töitä on varsinaissuomalaisen eläinkuljetusrekan maalaus lännen meininkiin. Kauhajokelaisnaisen taidonnäyte on esillä eri tapahtumissa ja näyttelyissä pitkin kesää, mutta auton voi bongata maantielläkin läntisen Suomen alueella liikuttaessa.

Aiheeseen sopivat kuvat

Clint Eastwood ja muut lännensankarit matkustavat nyt Henri Hurmerinnan eläinkuljetusauton nupissa. Kesän ensiesiintyminen tuliterällä Mercedes Benzillä on Vehon tapahtumassa kesäkuun alussa. Elokuussa se on ihailtavissa alan päätapahtumassa Härmän Power Truck Showssa.
Hurmerinta on Snellmanin lihatalon sopimusautoilija ja vie sikoja eteläsuomalaistiloilta Snellmanin lihajalostamoon Pietarsaareen.
– Lännen-teema sopii tähän toimintaan hyvin. Snellmanilla näyttävät kuljetuskalustot on otettu ilolla vastaan, Hurmerinta kertoo.
Kolmikerroksinen päällirakenne on tilattu Saksasta, koska vastaavaa tuotetta ei valmisteta Suomessa. Autoon mahtuu sata sikaa ja perävaunuun 144.
Mutta eikö auto kulkisi hyvin ilman taidettakin – miksi maalauttaa autoon kuvia?
– ”Se on nättii, se on helmee”, Hurmerinta siteeraa Petri Nygårdia.
Myllymäki lisää, että käytännössä on havaittu, että kuljettajat vaalivat kaunista autoa ja pitävät näin hyvää huolta kalustosta.

Hyvät, pahat ja rumat – Nina Myllymäki taiteili Henri Hurmerinnan eläinkuljetusautoon lännen sankarit.

Ainutlaatuista työtä

Uniikki taideteos vaatii syntyäkseen taitoa ja aikaa. Hurmerinnan auton maalausprojektiin Myllymäeltä meni kolmisen viikkoa. Kuvat maalataan liuotinohenteisella maalilla, toisin kuin perus autonmaalauksessa, jossa käytetään nykylainsäädännön mukaisesti vesiohenteisia maaleja.
– Suojaimista tärkein on maski, koska maalaamisesta aiheutuvat käryt ovat haitallisia terveydelle. Ihoa ei tarvitse samalla tavalla suojata kauttaaltaan kuten vesiohenteisilla maaleilla maalatessa, jolloin maali imeytyy ihon läpi.
Tilaustyön hinnoittelemisen Myllymäki on opetellut kantapään kautta. Alkuvuosina työlle tuli laskettua liian vähän hintaa. Nykyään nainen osaa jo arvostaa omaa taitoaan ja hinnoitella oikein.
– Jokainen työ hinnoitellaan erikseen. Hinnat vaihtelevat 5 000 eurosta sataantuhanteen.

Hurmerinnan (vas.) mukaan Snellmanilla näyttävät kuljetuskalustot on otettu ilolla vastaan. Myllymäki vastaa uusimman auton maalauksesta.

Harvinainen ammatti

Suomessa ammatikseen autoihin kuvia taiteilevia maalareita on vain kourallinen.
– Meitä taitaa olla vain neljä kokopäiväistä maalaria, Myllymäki laskee.
Kun kysytään, mikä hänet erottaa muista maalareista, vastaus tulee salamannopeasti.
– Mekosta. Olen ainut naispuolinen, hän nauraa.
Myllymäki innostui erikoismaalauksesta 2000-luvun puolivälissä ja suoritti automaalariopinnot Jalasjärven aikuiskoulutuskeskuksessa. Työ on ollut kuitenkin paras opettaja ja se vaatii idearikkautta, luovuutta ja pikkutarkkaa silmää. Työn alla Myllymäellä ovat olleet niin muotokuvat, autot, moottoripyörät kuin ultrakevyt lentokonekin.

Toukokuussa maalaus oli kesken, mutta Power Truck Show’ssa vuonna 2018 auton pitäisi olla valmis.

Sairaus pysäytti

Seitsemän vuotta sitten Myllymäen ura oli katketa sairastumiseen. Tuolloin 35-vuotiaan naisen elämä oli vaakalaudalla.
– Sain aivoverenvuodon, jonka seurauksena halvaannuin ja sokeuduin. Puoli vuotta olin pyörätuolissa ja kun aloin nähdä toisella silmällä, halusin kokeilla maalata.
Hän on kuntoutunut, mutta sairaus muistuttaa olemassaolostaan. Työpäiville ei saisi tulla pituutta liikaa. Välillä työhön uppoutuminen kuitenkin venyttää työpäiviä.
– Työt tehdään urakkana, joten päivistä tulee helposti pitkiä. Nautin työstäni niin paljon, että unohdan välillä levätä. Kroppa kuitenkin muistuttaa, kun pitää pysähtyä.

TEKSTI JA KUVAT OUTI RANTALA