Suomen mestari Hemming lähtee Euroopan radoille

Voitettuaan ensimmäisen Suomen mestaruutensa John Hemming kokeilee mihin hän ja itse rakennettu ratakuorma-auto pystyvät EM-osakilpailussa Belgiassa.

 

Liedossa kootun ratakuorma-auton runko on kopio Euroopan mestarin auton rungosta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Fiilis on törkeän hyvä. Stressaava pakkaaminen on nyt takana, sillä auto lähti jo edeltä laivalla Saksaan, lietolainen John Hemming kertoo.
Ratakuorma-autoilijan matkatavaroihin kuuluu auton lisäksi muun muassa kahdeksan etupuskuria, neljä tuulilasia ja kymmenen sivusuojaspoileria. Hemmingin tarkoituksena on ajaa EM-sarjassa Belgian Zolderin lisäksi Jaramassa Espanjassa ja Le Mansissa Ranskassa sekä osallistua yhteen Iso-Britannian kansalliseen ajoon Brands Hatchissa.
Hemming on ollut tänä vuonna ainut suomalainen, joka on osallistunut ratakuorma-autojen EM-kilpailuihin.
– Ja ainut, joka ajaa siellä itserakennetulla autolla, Hemming huomauttaa.
J. Hemming Racing Teamin auto on rakennettu kolminkertaisen ratakuorma-autoilun Euroopan mestarin Jochen Hahnin tallin avulla. Mercedes-Benzin moottori, vaihdelaatikko ja alusta ovat Saksasta. Auto on kasattu ja rakennettu Liedossa.
Raskassarja-lehti uutisoi Hemmingin rakennusprojektista jo keväällä 2015, jolloin nuori lietolaiskuljettaja vasta haaveili Euroopan radoilla kilpailemisesta. Viime vuonna matkalle ei päästy, mutta tänä vuonna auto valmistui ja Hemmingin haave toteutui. Lähtölaukaus matkalle oli paras mahdollinen: Hemming voitti Suomen mestaruuden Kemorassa elokuussa.

Hemming valmistautui tyytyväisenä Belgian kilpailuihin, sillä Mersun tehtaiden moottorisäätöjen pääsuunnittelija oli luvannut suomalaistallille teknistä apua. – Menimme ensimmäisiin kilpailuihin Kemoraan testimielessä, sillä osakilpailu oli samalla ensistartti ratakuorma-autollamme.
Jännitystä lisäsi se, että Hemmingillä oli takana puolentoista vuoden tauko kilpailuista. Alla oli tyystin erilainen peli kuin aiemmin. Suorahampainen vaihdelaatikko oli vaihtunut hydrauliseksi, moottorin kierrosala oli erilainen ja auton ajettavuus muuttunut.
– Tällä autolla ei juuri voi ajaa kurviin ratti vinossa ja painaa jarrua. Ratti pidetään suorassa, kun painetaan kaasua. Suomisarjan autot ovat enemmän kääntyvyydeltään kuin normaaleja kuorma-autoja.
Ensimmäisissä osakilpailuissa Kemorassa lietolaisen Mercedes-Benz osoittautui parhaimmillaan yhtä nopeaksi kuin Mad-Croc Racingin Mäkisen Iveco, jolla on ajettu osakilpailuvoittoja Suomessa. Ja ajettiin nytkin, sillä ykkössijan nappasi päivän molemmissa lähdöissä Ivecon vuokrannut Rami Peiponen.
Seuraavana viikonloppuna Mercedes-Benz kulki kaksi sekuntia nopeammin ja viimeisissä osakilpailuissa kuivalla kelillä aika parani neljä sekuntia. Tulos oli lähellä rataennätystä. Kokonaisuudessa Hemmingin ajot riittivät niukasti Suomen mestaruuteen, sillä Peiponen jäi toiseksi vain seitsemän pisteen päähän. Viime vuoden Suomen mestari Erik Forsström ei osallistunut SM-sarjaan, jossa oli tänä vuonna vain kuusi kuskia.

Hemming viimeisteli värit kohdilleen ennen Euroopan kilpailuja.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Hemming Racing Team kävi kokeilemassa Mercedeksen vauhtia myös Nürnburgin EM-kilpailuissa Saksassa heinäkuun alussa. Pisteitä ei sieltä suomalaiselle herunut, sillä radalla taistelu kilpakumppaneiden kanssa vaihtui taisteluun varikolla nopeudenrajoittimen kanssa.
– Saimme auton säädöt kesän aikana paremmiksi. Katsotaan, saammeko nyt parannettua aikojamme Euroopan radoilla.
Ennen viikonloppuna 17.-18. syyskuuta ajettavaa osakilpailua EM-sarjaa johti Jochen Hahn. Hänen perässään lähellä kärkkyi Adam Lacko. Kaksikko on jättänyt viime vuoden ylivoimaisen mestarin Norbert Kissin yli sadan pisteen taakse kolmossijalle.
Kilpailujen kärkiporukkaa Hemming ei usko hätyyttelevänsä.
– Jos haluaisi johtoon, pitäisi auton keulamerkki vaihtaa MANiksi. Sitä varten pitäisi vuokrata MANilta moottori, joka maksaa isoja summia, Hemming toteaa.

Teksti Sari Järvinen, kuvat J. Hemming Racing

SM-sarjan lopputulokset 2016. Lähde: Race Trucks Finland ry