– Emme me varmaan lähde tuollaiseen mukaan, tuumasi koneyrittäjä Tuomas Kinnari, kun häntä kysyttiin Auran moottorisoituun jouluvalokulkueeseen.
Sellaista ei oltu Aurassa – eikä muuallakaan Suomessa – järjestetty koskaan ennen. Jouluvaloja kyllä on kiinnitetty ajoneuvoihin, mutta tällä kertaa koristelluilla autoilla ja muilla koneilla piti pystyä myös ajamaan kyläraittia pitkin.
Auran kunnan kehittämisjohtaja Anna-Mari Alkio oli kuitenkin nähnyt Youtube-videoita, kuinka Amerikoissa ja muualla Euroopassa oli järjestetty vastaavia kulkueita.
– Ruotsissa eräs maarakennusalan yrittäjä oli tehnyt koneistaan jouluvaloin koristellun kulkueen. Katselin ja ihailin niitä valoja, Alkio kertoo.
Kinnari mietti ideaa valokulkueesta ja pikkuhiljaa se alkoi tuntua hyvältä ajatukselta. Koneyrittäjä pohdiskeli, millaisen valospektaakkelin saisi aikaan. Tosin aikaa koneiden tuunaukseen oli vähän, noin kaksi viikkoa, minkä lisäksi työkoneet olivat ajossa koko ajan.
Kinnari kuitenkin käveli kauppaan, osti jouluvaloja ”mielettömän määrän”, haki salaojaputkia ja alkoi tuunaamaan.
– Sitten homma lähti täysin lapasesta, Kinnari hymähtää.
Marraskuun viimeisenä perjantaina Auran keskustasta suljettiin tienpätkä, jonka varrelle oli kerääntynyt runsaasti yleisöä. Oli pimeää ja synkkää, kuten lumeton varsinaissuomalainen marraskuinen maisema on. Pian kyläraitti alkoi kuin hehkua, kun valoin koristellut ajoneuvot ajoivat sitä pitkin. Parhaiten erottui sinisävyisin valoin koristeltu traktori. Sen etukuormaajassa komeili kylän isoin paketti, joka oli vesisäiliöstä tuunattu. Lavetin reunojen alta nousi savua, joka teki kyydissä olevasta telakaivurista letkan nähtävyyden. Salaojaputkista Kinnari oli rakentanut lavetin perään kuin isot karkkitikkarit, joiden alta leimahtivat lieskat.
Yleisö hämmästyi. Se ei ollut koskaan nähnyt vastaavaa. Kinnarin lisäksi kulkueessa käänsi päitä Auran Kuljetuspalvelun upea ”Joulukaania” ja koneyrittäjä Poura Oy:n kuormuri ”Jouluhynkylä”. Letkassa kulki myös hienosti valaistuja traktoreita, pakettiautoja ja jopa saunapaljukärry. Oli myös lastausauto, vuoden -82 Buick, Volvo p1800 ja vuoden -71 Mercury Cougar.
– Olen vieläkin todella ihmeissäni positiivisesta palautteen määrästä ja kulkueen tuomasta hyvästä mielestä. Tapahtuma sopi Auraan loistavasti: paikalliset yrittäjät innostuivat ja kulkueeseen saatiin 13 autoharrastajaa, Alkio kertoo.
Jouluvalokulkue toi kuljetus- ja työkonealalle positiivista näkyvyyttä.
– Saimme tosi hyvää palautetta. Moni ei uskonut, että saataisiin näin iso kulkue aikaan, Kinnari toteaa.
Itse asiassa Kinnarin ”Porolimusiinista” pidettiin niin, että yleisö äänesti sen koko letkan parhaaksi.
Avauksen jälkeen telakaivurin juhlavalot riisuttiin ja se paineli oikeisiin töihinsä. Kinnarilla on korona-ajasta huolimatta riittänyt mukavasti hommia.
– Kaivelemme kaikennäköistä. Teemme kunnossapitoa ja lumihommia, kaikkea laidasta laitaan. Minulla on traktoreja, jokunen pyöräkuormaaja ja pari kaivuria – telalla ja pyörillä sekä maansiirtolavoja.
Jouluksi kuitenkin rauhoitutaan odottamaan pukin tuloa, vaikka jossain syvällä Kinnarin mielessä taitaa jo pyöriä seuraava joulunavaus.
– Lupasimme olla silloin mukana. Siihen mennessä keksitään jotain uutta ja varmasti jotain hienoa on tulossa, kun aikaa on enemmän, Kinnari sanoo.
Auran joulunavauskulkue 2022 tullaan järjestämään todennäköisesti marraskuun viimeisenä perjantaina.
Teksti Sari Järvinen Kuvat Auran kunta / Ville Pasonen