Stralis X-WAY -mallisto julkistettiin Ranskassa

IVECON uusi mallisto on suunniteltu ammatti- ja rakennuslogistiikan ajoihin.

IVECO Stralis X-WAY:n kansainvälinen julkinen lanseeraus tapahtui Solutrans-näyttelyssä 21. – 25. marraskuuta Lyonissa.
Valmistajan ajatuksena on ollut yhdistää tieominaisuudet maastoajossa tarvittaviin ominaisuuksiin ja tarjota ratkaisu moniin eri tehtäviin aina kevyistä kippiautoista betoniautoihin.

Tehtävät, joissa omapaino on avainasemassa, kuten esimerkiksi betoniautojen kanssa, autonomistajan tuotto riippuu kuorma-auton hyötykuormasta. Tässä tilanteessa kuorma-auton omamassa on erityisen tärkeä. Stralis X-WAY korotti panoksia Super Loader -versiollaan, joka on tehty betonin kuljetuksia ajatellen. Itsenäinen sertifiointiorganisaatio UTAC testasi ajoneuvon 8×4-alustalla, jossa oli 9-litran ja 400 hv:n moottori. Näissä olosuhteissa ajoneuvon omamassaksi saatiin 8 845 kiloa. X-WAY voi kuljettaa jopa 355 kiloa enemmän kantavuutta kuin paras UTAC-rekisteröity ajoneuvo.
Omamassa saavutettiin useiden ratkaisujen avulla, kuten mekaanisen takajousituksen uusimisella, rungon arkkitehtuurilla, rungon poikkipalkkien optimoinnilla, 400 hv:n IVECO Cursor 9 -moottorilla, uusilla yksi- ja kaksilehtisillä jousilla, 800 Nm:n PTO:lla, ulosotolla ilman kytkintä ja lisävarusteena saatavilla olevilla alumiinivanteilla ja ilmatankeilla.

Valmistajan mukaan uusittu voimansiirto nostaa suorituskyvyn ja polttoainetehokkuuden aivan uudelle tasolle. Patentoitu Hi-SCR-jälkikäsittelyjärjestelmä saavuttaa jopa 97 %:n vähennyksen NOx-päästöissä, mikä on markkinoiden paras saavutus. Sitä ei tarvitse regeneroida, mikä pienentää huoltokustannuksia ja maksimoi ajoneuvon ajoajan.

Stralis X-WAY on saatavilla kolmena eri ajoneuvovariaationa. Kokoonpano riippuu siitä, minkä verran ajoneuvoa käytetään maastossa. On-versiosta löytyvät kaikki tieominaisuudet, paras näkyvyys ja ohjaamoon pääsy (saatavissa myös moniakselisina versioina). Off -versio taas tuo mukanaan erinomaiseen liikkuvuuteen tarvittavat ominaisuudet, jotka vaaditaan maastosäädöksissä. On+ on kaikkein toimivin yhdistelmä tie- ja maasto-ominaisuuksista.

Ajoneuvo suoriutuu maasto-osuuksista uusien omaisuuksien, kuten hydrostaattisen HI-TRACTION-voimansiirron eli etuvedon avulla. Se tuo hydraulisesti tarvittaessa lisää pitoa etupyöriin, joka parantaa ajoneuvon vakautta ja kuljettajan turvallisuutta vaikeissa maasto-olosuhteissa.

Stralis X-WAYn modulaarinen suunnittelu koskee myös ohjaamoa. Asiakas voi siis valita tehtäväänsä ja tien päällä vietettävään aikaan parhaiten soveltuvan ohjaamon. AD-ohjaamossa on lyhyt ohjaamo matalalla katolla, AT-ohjaamossa voi nukkua, ja siinä on matala tai keskikorkea katto. Parasta mukavuutta varten on Hi-Wayn sleeper cab AS -ohjaamo, joka voitti Vuoden kuorma-auto -palkinnon vuonna 2013. Se on suunniteltu pitkille matkoille.

Stralis X-WAY NP:n voimanlähteenä on IVECOn maakaasuteknologia.

Stralis X-WAY

  •  Kolme moottoria: Cursor 13, Cursor 9 ja Cursor 11, joka on uusi 6×4- ja 8×4-versioissa.
  • Kolme vaihteistoa: manuaali, Allison automaatti -vaihteisto ja automatisoitu ZF Hi-Tronix -vaihteisto 12- tai 16-nopeuksisena.
  • Uusi Sandwich- voimanotto, josta saadaan jopa 2 450 Nm:n vääntömomentti.
  • HI-CRUISE-järjestelmä sisältä esimerkiksi seuraavat ajoaputoiminnot: eco-roll, ennakoiva vaihteenvaihto ja ennakoiva vakionopeudensäätö.
  • Mukana ovat myös älykkäät lisälaitteet, jotka minimoivat polttoaineenkulutusta eri tilanteissa.