SM-mitalimies harjaa tiet puhtaaksi
Vähentyneet autojonot helpottavat teiden harjausta, joka alkoi tänä vuonna aikaisin.
Lappajärveläisellä Heikki Takalalla, 36, riittää kiirettä, sillä miehen johtaman Koneurakoinnin työmiehet siistivät toistatuhatta kilometriä teiden varsia, jalkakäytäviä sekä levähdysalueita talven jäljiltä jääneistä hiekoista ja sorista.
– Meillä on tien päällä Etelä-Pohjanmaan alueella kaksi avoharjatraktoria, yksi keräävä harjatraktori sekä kaksi imuautoa. Teemme töitä useamman kunnan alueella ja esimerkiksi Seinäjoen kaupunki on meille tärkeä asiakas, Takala kertoo.
Vaikka kulunut talvi oli leuto, ei se Takalan mukaan näy juurikaan poiskorjattavan materiaalin määrässä.
– Hiekkaa ja soraa on ollut normaali määrä, niitä käytettiin varsinkin alku- ja keskitalvella paljon.
– Loppupäästä talvi loppui tavallaan kesken, eli liukkauden torjunnan tarve pieneni. Aloitimmekin harjaustyöt poikkeuksellisen aikaisin, eli pian maaliskuun puolivälin jälkeen.
Takala on huomannut valtateillä käytetyn runsaasti suolaa.
– Ainakin omien havaintojeni perusteella sitä on käytetty enemmän kuin aikaisempina vuosina. Suolan poisto on myös haastavampaa, sillä se ei irtoa niin helposti kuin hiekka ja sora. Suolaisilla teillä käytetään jäykempiä harjoja sekä ajetaan hieman hiljaisempaa vauhtia.
Meneillään oleva koronavirusepidemia on näkynyt Koneurakoinnin keväässä.
– Raskasta liikennettä kulkee silmämääräisesti entiseen malliin mutta henkilöautoliikennettä on ollut selkeästi vähemmän. Tämä on samalla hieman nopeuttanut työtämme, vaikka liikenteeseen on toki tottunutkin.
Tuulinen sää on myös tuonut haasteita harjaukseen.
– Useana päivänä on ollut varsin voimakas tuuli, milloin vesikastelu ei toimi niin hyvin kuin tyynessä säässä. Tämä taas lisää pölyn määrää.
– Pöly on vuosien varrella tuonut monia kommentteja. Olen saanut uhkauksen pesulalaskuista sekä ikkunanpesusta, mutta vielä niitä ei ole tullut. Toivonkin ihmisten ymmärtävän, että tällaisesta työstä tulee pakostakin jonkin verran pölyä.
Vuodesta 2004 harjaustöitä tehnyt Takala ei innostu joidenkin kannattamasta väliharjauksesta. Hän antaa siihen selkeän selityksen.
– Talvella tehtävä väliharjaus lisää pinnan liukkautta, koska alla ei olisi sen jälkeen pitävää hiekkakerrosta.
– Tällä saralla voisi ajatella, että ensimmäinen harjaus voitaisiin tehdä muutamia viikkoja aikaisemmin ja sen jälkeen vielä myöhemmin keväällä siistiä paikat kunnolla.
Koneurakointi Takalan hallissa tehdään jatkuvaa tuotekehitystä. Omat versiot ovat syntyneet esimerkiksi juuri harjoista.
– Olemme myös rakentaneet traktoreihin harjaa pyörittävän hydraulipumpun, joka on yhdistettynä vesisäiliöön. Oma erikoisuus on, että säiliön mukanaolosta huolimatta traktoriin voidaan kiinnittää peräkärry.
– Pidän itsetekemistä ja sitä kautta erottumista erittäin tärkeänä, yrittäjän on tuotava työhönsä omaleimaisuutta. Nautin muutoinkin kaikenlaisen uuden kehittelemisestä, se on hyvin motivoivaa.
Takalalle tärkeä harrastus on Tractor Pulling, kaapissa on myös neljä SM-mitalia. Tulevan kesän SM-sarja aiheuttaa kuitenkin pohdittavaa.
– 23.5. Lievestuoreelle merkitty avauskisa on peruttu, jatkon osalta ei ole varmuutta. Tämä on todella harmillista, sillä juuri Lievestuoreella on tarkoitus käydä syyskuussa lajin EM–kisat.
– Lajissa minua kiehtoo kokonaisuudessaan sen monipuolisuus. Siinä näkee samalla oman käden ja työn jäljen, tuurilla ei pääse eteenpäin.
Teksti ja kuvat Tomi Olli