Scanialta uusi linja-automallisto
Citywide pienentää polttoaineen- ja energiankulutusta, lisää matkustajakapasiteettia ja ajettavuutta.
Scania esitteli Busworld 2019 -näyttelyssä uuden sukupolven linja-autot kaupunki- ja esikaupunkiliikenteeseen. Akkukäyttöisten Scania Citywide -sähköajoneuvojen myötä mallistossa on kaikkia polttoaineita käyttäviä linja-autoja. Vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien Scania-ajoneuvojen valikoima on markkinoiden laajin.
Ajoneuvon sivulle asennettu 7- tai 9-litrainen diesel- tai sähkömoottori tuo 12-metriseen, matalalattiaiseen kaupunkibussiin kolme lisäistuinta taka-akselin taakse. Etuakselin parantuneen kuormankeston ansiosta saadaan ajoneuvon etuosaan vielä kaksi lisäistuinta. Kaiken kaikkiaan yhteenlaskettu matkustajakapasiteetti on noussut käytettävästä polttoaineesta ja istuinten sijoittelusta riippuen noin sataan.
– Uusi Scania Citywide -mallisto tarjoaa aikaisempaa alhaisemman polttoaineenkulutuksen, suuremman matkustajakapasiteetin, paremman ajettavuuden ja selvästi lisää ajomukavuutta sekä matkustajille että kuljettajalle, sanoo Scanian linja-auto-osaston johtaja Anna Carmo e Silva.
Kaupunkiliikenteessä yleisimmän 7-litraisen moottorin polttoaineenkulutus on laskenut 3–5 prosenttia. Parannetun vaihteiston ansiosta saadaan 1–3 prosentin lisäsäästö. Kun yhtälöön lisätään vielä start-stop-toiminto, nousee diesel- ja biodieselbussien päästövähennys kokonaisuudessaan kahdeksaan prosenttiin ja kaasubussien jopa 15 prosenttiin.
Esikaupunkiliikenteen matalalattiabusseilla voidaan saada lisää polttoaineensäästöä Scania Opticruisen avulla. Polttoainetta säästävät myös pienentynyt ilmanvastus, aktiivisesti ennakoiva vakionopeussäädin (CCAP), sähköinen jäähdytystuuletin ja alhaisempi paino.
Uuden Scania Citywiden sisätilat on uudistettu kokonaisuudessaan, ja katto- ja sivulevyt ovat vaaleansävyisiä. Sivuikkunat ovat suurentuneet ja niiden kattolinja on aikaisempaa korkeampi, mikä tuo bussiin enemmän luonnonvaloa. Katto on entistä korkeammalla, ja katon sivupaneelit ovat ohuet, mikä tekee matkustamosta valoisamman ja tilavamman. Leveämpi käytävä ja koko bussin mittainen epäsuora kattovalaistus lisäävät tilan tuntua. Sekä matkustajat että kuljettaja pääsevät myös nauttimaan paremmasta ilmanvaihdosta. Kun bussissa on enemmän tilaa, matkustajavirta nopeutuu, mikä lyhentää odotusaikaa pysäkeillä.
Matalalattiamallissa on takana lisäikkuna nykyiseen Citywideen verrattuna. Tämä johtuu siitä, että moottorin paikkaa on vaihdettu. Ylimääräiset alasivuikkunat on mahdollista tilata etu- ja taka-akselien välille, mikä tuo enemmän valoa matkustamoon.
Ajomukavuutta lisää myös keulan erillisjousitus, joka tekee kyydistä pehmeämpää.
Bussi on suunniteltu niin, että se on mahdollisimman selkeälinjainen, jotta sen päivittäishuolto olisi yksinkertaista ja kuljetusyrittäjien olisi helppo pitää bussi siistinä. Kuljettajan paikka on myös uusittu: ergonomiaa ovat parantaneet poljinten parempi sijoittelu, lisääntynyt jalkatila, korkeussäädöt, portaaton istuimen säätö, parempi näkyvyys ja parempi hallintalaitteiden sijainti. Lähes kaikki kojetaulun painikkeet on yhdistetty CAN-liitännällä, joten niitä on helppo mukauttaa paikallisten tarpeiden mukaan.
Scania Citywide käyttää CAN bus -sähköjärjestelmää, mikä mahdollistaa seurannan ja korjaukset.
Uuden kaupunki- ja esikaupunkimalliston myötä Scania Zone -vyöhykejärjestelmä on saatavilla kaikille voimansiirtolinjoille. Järjestelmän tehtävänä on avustaa kuljettajia kaupunkien tiukentuvien ympäristö- ja turvallisuusmääräysten noudattamisessa.
Lähde: Scania