Scanialta sähkökuorma-auto

Yhdeksällä akulla ajetaan enimmillään 250 kilometriä, vääntömomentti on 2 200 Nm.

Scanian täyssähkökuorma-auto on varustettu 165 – 300 kWh akkupaketilla ja 230 kWh sähkömoottorilla, mikä vastaa noin 310 hevosvoimaa. Asiakkaat voivat valita viiden tai yhdeksän akun paketin. Jälkimmäisellä ajomatka yhdellä latauksella on enimmillään 250 km.

Yksi akuista sijaitsee moottoritunnelissa, loput neljä tai kahdeksan alustan sivuilla. Akut ladataan 130 kW DC teholla CCS-latausliittimen ansiosta. Lataaminen tyhjästä 80 prosenttiin kestää viiden akun paketilla alle 55 minuuttia, yhdeksän akun paketilla alle 100 minuuttia. Regeneroiva jarrutusenergia lataa akkuja myös ajon aikana. Täyssähkökuorma-auton ohjaamovaihtoehtoina ovat L- ja P-ohjaamot.

Scanian pistokehybridikuorma-auto puolestaan sallii polttomoottorikäytön pitkillä siirtymätaipaleilla ja tarvittaessa 60 kilometrin ajon sähkötoimisena. Uusiutuvaa polttoainetta käyttämällä liikennöitsijä voi vähentää ympäristövaikutustaan merkittävästi. Myös pistokehybridin ohjaamovaihtoehtoina ovat L- ja P- ohjaamot.

Koska pistokehybridimallissa on myös polttomoottori, akuille on vähemmän tilaa. Siinä on kolme akkua, yhteiskapasiteetiltaan 90 kWh, sekä sähkömoottori, jonka teho on 115 kWh. Lataaminen tyhjästä 80 prosenttiin kestää noin 35 minuuttia, ja regeneroivan jarrutuksen lisäksi akkua voi ladata myös kuormattaessa ja kuormaa purettaessa. Sähkötoimista voimalinjaa täydentää 280-360 hevosvoiman polttomoottori. Sähkötoimisena auto kulkee täydellä varauksella n. 60 km.

Molemmat autot ovat sähkökäyttöisinä hiljaisia, ja kun täyssähkökuorma-auton vääntömomentti on jopa 2200 Nm, ajokokemus on hyvin erilainen.

Molemmat tekniikat perustuvat Scanian moduulijärjestelmään, jonka komponentit ovat käytössä Scanian koko kuorma-automallistossa.
– Vaikka sähköajoneuvot edustavat tietyllä tavalla uutta tekniikkaa, olemme tehneet kaiken voitavamme, jotta niiden käytettävyys on yhtä korkealla tasolla kuin muiden kuorma-autojen.

Tavanomaisen tavaraliikenteen ja kylmäkuljetusten lisäksi sähkökuorma-autoja voi Scanian mukaan menestyksekkäästi käyttää myös vaihtolavakuljetuksiin, maansiirtoon, betonikuljetuksiin, jätehuoltoon sekä palo- ja pelastustoimen tarpeisiin.
– Olemme vakuuttuneita siitä, että tulevaisuuteen katsovat asiakkaat haluavat varmistaa, että heidän kalustonsa on käyttökelpoinen myös tulevaisuudessa. Suuren kaluston omistaville kuljetusliikkeille sähköajoneuvon hankinta tässä vaiheessa antaa mahdollisuuden kerätä kokemuksia ensimmäisten joukossa. Tiedämme myös, että moni suuri kuljetuspalvelujen ostaja haluaa pienentää hiilijalanjälkeään.

Lähde: Scania