Scanialta neljä uutta V8-moottoria

Uusi nelikko on vahvempi kuin ennen, mutta lupaa 6 %:n polttoainesäästöt.

Scanian uudet V8-moottorit tarjoavat aiempaa enemmän tehoa, mutta samalla valmistaja lupaa parempaa polttoainetaloutta. Kokonaissäästö polttoaineen kulutuksessa voi olla kuusi prosenttia – tai jopa enemmän – oikeissa olosuhteissa, kun uusi G33-vaihteisto-ohjelma on asennettu voimalinjaan. Parannukset saatiin aikaan muun muassa pienentämällä sisäistä kitkaa, suuremmilla puristussuhteilla, parannetuilla pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmillä ja uudella moottorinohjausjärjestelmällä (EMS).

Uuden V8-sukupolven kiinnostavin ja erottuvin jäsen on 770 hevosvoimaa ja 3700 Nm vääntömomentin kehittävä malli. Valmistajan mukaan se on todennäköisesti maailman tällä hetkellä vahvin sarjavalmisteinen kuorma-automoottori. Sisun hybridi tosin pystyy tuottamaan hetkellisenä maksimitehona noin 900 hevosvoimaa.

Scania on jättänyt joitakin raskaita komponentteja pois ja toisia on yksinkertaistettu, jolloin moottori on 75 kg edeltäjäänsä kevyempi. Toinen uutuus on se, että 770- hevosvoimaisessa moottorissa on nopeasti kaasupolkimen liikkeisiin reagoiva kiinteäsiipinen turboahdin, jossa perinteisten liukulaakereiden sijasta on kuulalaakerit.
– Uusilla pakosarjoilla on myös mukava bonusominaisuus, Scania V8-moottoreiden pääinsinööri Göran Lindh sanoo.
Ne korostavat tunnusomaista V8:n ääntä. Ääni ei ole voimakkaampi, mutta se syntyy pakokaasujen sekoittuessa pakosarjassa poistotahtien määräämässä järjestyksessä matkallaan pakoputkeen.

Päivitetty V8-mallisto on varustettu uudella polttoaineen korkeapainepumpulla, jonka pumppauselementit ovat erillisohjattuja (AIM, Active Inlet Metering). Kokonaispainetta ja polttoaineensyötön ohjausta ja niiden diagnosointia on tehostettu käytettävyyden ja suorituskyvyn maksimointia ajatellen. Uusi pumppu on myös optimoitu moottoriöljyn kulutuksen minimointia ajatellen. Myös puristussuhdetta ja suurinta sylinteripainetta on nostettu palamisen ja polttoainetalouden parantamiseksi.

Scania on myös kehittänyt uuden ratkaisun, jossa AdBlue-nestettä ruiskutetaan kahdesti, kerran heti pakokaasujarrun takana, ja toisen kerran ”normaalisti” äänenvaimentimeen. Lisäannostus parantaa AdBluen haihtumista moottorin ollessa kevyesti kuormitettuna, koska lämpötila on korkeampi pakosarjan tuntumassa. Lisäannostus parantaa jälkikäsittelyn tulosta ja myötävaikuttaa polttoainetalouden paranemiseen.

V8

  • kulutus -3 %
  • Pienentynyt sisäinen kitka
  • Uusi pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmä, jossa AdBlue annostellaan kahdessa vaiheessa
  • Uusi korkeapainepumppu, jossa aktiivinen polttoaineen syötön mittaus
  • Täysin uusi moottorinohjausjärjestelmä ja -ohjelmisto
  • Suurempi puristussuhde ja sylinterin huippupaine
  • Lisälaitteiden kytkentä vain tarvittaessa
  • Kuulalaakeroitu turboahdin 770 hv:n moottorissa

Uusi vaihteisto-ohjelma

Scania esitteli myös uuden vaihteisto-ohjelman, joka vähitellen korvaa kaikki nykyiset automatisoidut Opticruise-ratkaisut. Uuden sukupolven ensimmäinen jäsen – G33CM – on yhdistetty päivitettyihin V8-moottoreihin sekä Scanian suurtehoisin 13-litraisiin moottoreihin, teholtaan 500 ja 540 hevosvoimaa.
Scania investoi yli 400 miljoonaa euroa uuteen vaihteisto-ohjelmaansa. Uudessa Opticruise-vaihteistossa ei ole ainuttakaan nykyisin käytössä olevaa osaa.

G33CM

  • Uusien vaihteistojen nopeusalue on entistä laajempi, minkä ansiosta ne hyödyntävät moottoreiden alhaisia käyntinopeuksia ja vähentävät polttoaineenkulutusta.
  • 1 % alhaisempi polttoaineenkulutus ja vähemmän melua
  • Kevyempi, parantunut vaihtamistapahtuma
  • Suurin vääntömomentti jopa 3700 Nm
  • Alumiinikotelo, pienemmät sisäiset häviöt ja taloudelliset välityssuhteet
  • Tehokkaampi hidastin, useita valinnaisia älykkäitä voimanottoja

Rattaat pyörivät hitaammin

Scania on jo pitkään tarjonnut voimalinjoja, joiden taloudellisuus perustuu alhaisilla kierrosnopeuksilla tuotettuun hyvään vääntöön. Miksi? Jos moottorissa on niin paljon vääntöä ja voimaa, että se kiskoo ajoneuvoa eteenpäin alhaisilla kierroksilla, se käyttää vähemmän polttoainetta. Käytännössä asia on tietysti hyvin paljon mutkikkaampi, mutta periaate on noin yksinkertainen. Jos voidaan pitää yllä sopiva matkanopeus moottorin käyntinopeuden ollessa noin 1050 kierrosta minuutissa, polttoainetta säästyy. Aivan viime aikoihin saakka tyypillisen kaukokuljetusauton käyntinopeus on ollut luokkaa 1250-1300 r/min. Scanian uuden vaihteiston nopeusalue on merkittävästi laajempi: suurin vaihde on selkeä ylivaihde, ja vaihteisto toimii yhtä hyvin koko käyntinopeusalueella.

Uusien vaihteistojen sisäistä kitkaa vähennettiin ja häviöt vähenivät jopa puoleen. Tämä saavutettiin kiillottamalla osa hammaspyöristä, käyttämällä matalaviskositeettista vaihteistoöljyä sekä sijoittamalla suurin osa öljystä vaihteiston päälle sijoitettuun erilliseen kuivasumppumaiseen osaan. Tämä vähentää sisäistä öljyloisketta, koska hammaspyörät eivät ole jatkuvasti kosketuksissa öljyyn. Tiettyjen kovasti rasitettujen hammaspyörien pintojen voitelu ja jäähdytys on hoidettu erillisistä suuttimista tulevalla öljysuihkulla.

Useimmissa vaihteistoissa peruutusvaihteen kytkeminen tarkoittaa, että yksittäinen hammaspyörä pyörittää pääakselia vastakkaiseen suuntaan. Uusissa Scania-vaihteistoissa käytetään sen sijaan lähtöakselin planeettavaihdetta: peruutusvaihde kytketään lukitsemalla planeettakannatin. Tämän ratkaisun myötä peruutusvaihteita on kahdeksan; nopeimman huippunopeus on 54 km/h (valinnainen).

Uudessa voimanottovalikoimassa on kokonaista yhdeksän erilaista vaihtoehtoa, jotka ovat entistä vahvempia ja vähähäviöisempiä ja moduulirakenteensa vuoksi hyvin joustavia. EG-tyyppiset voimanotot saavat käyttövoimansa vaihteiston sivuakselilta ja kuuluvat vaihteiston painevoitelujärjestelmään. Käyttöliittymä vaihteiston voiteluliittimineen tarkoittaa, että ne voivat tuottaa voimaa raskaille varusteille kuten hydraulipumpulle. EK-tyyppiset (vauhtipyörän käyttämät) voimanotot asennetaan moottorin ja vaihteiston väliin. Välityssuhteita on yhteensä neljä, ja lähtöyhde voidaan asentaa kolmeen eri suuntaan.

Vaihteistomuutokset  

  • Polttoaineensäästö prosentin luokkaa
  • 60 kg kevyempi pienemmän koon ja alumiinikotelon ansiosta
  • Akselijarrut varmistavat sujuvat vaihdot
  • Nopeampi vaihtaminen, taloudellinen välitys ja jopa kahdeksan peruutusvaihdetta
  • Alhaisempi melutaso, joka täyttää kaikki ennakoitavat säännökset
  • Pienempi sisäinen kitka, kuivasumppuvoitelu, joka vähentää loiskimisen ja häviöt Pidemmät huoltovälit, parempi vaihtaminen

Lähde: Scania