Suunnilleen niihin aikoihin, kun Turun tuomikirkon kellot kumahtavat puoli kahdentoista merkiksi jouluaattona, kuljetusyrittäjä Ville Sautila odottaa poliisin soittoa. Sen saavuttua Sautila Oy:n kolme kuorma-autoa ja yksi pyöräkuormaaja todennäköisesti ajetaan poikittain keskelle Turun katuja. Kaksi niistä tukkii Uudenmaankadun Hämeenkadun kohdalla, kaksi Tuomiokirkkosillan. Liikenne estetään, jotta tuhannet ihmiset pääsevät turvallisesti seuraamaan Vanhalta Suurtorilta luettavaa ja televisioitavaa joulurauhanjulistusta.
– Ei tämä ole mikään tavallinen työkeikka. Tunnelma on juhlava, Sautila kertoo.
Onkin melko harvinaista, että suomalaisessa yleisötapahtumassa kuorma-autoja käytetään sulkemaan liikenne. Turku otti Sautilan autot käyttöön ensimmäistä kertaa vuonna 2018, kun Euroopassa oli ollut terroristi-iskuja. Anis Amri syöksyi kuorma-autolla Berliinin joulumarkkinoilla olleiden ihmisten joukkoon ja tappoi 12. Tukholmassa viisi kuoli Rakhmat Akilovin kaahattua varastetulla kuorma-autolla väkijoukkoon.
Sautilan kuorma-autot toimivat päinvastoin: Ne turvaavat ihmisten henget.
– Muilla reiteillä käytetään esteinä niin sanottuja betoninorsuja, jotka siirretään pyöräkuormaajallamme paikoilleen. Koska pelastusajoneuvoilla pitää tarvittaessa päästä alueelle, kuorma-autot on helpompi siirtää pois niiden tieltä. Tämän vuoksi emme lähde joulurauhanjulistuksen ajaksi minnekään glögille, vaan olemme lähettyvillä.
Korona-aikaan kuorma-autoja ei tarvittu joulurauhanjulistuksessa, mutta tänä vuonna Sautila on jälleen kutsuttu paikalle.
Ainakin toistaiseksi Sautilan ajoneuvot ovat selvinneet tehtävästään kolhuitta.
– Koskaan ei ole sattunut mitään. Poliisi on myös paikalla ja ohjaa liikennettä. Lisävakuutuksia en ole autoihin tätä varten ottanut. Jos joku pamauttaa kylkeen, niin sitten on neuvoteltava erikseen, Sautila pohtii.
Muina työpäivinä Sautilan ajoneuvot harvoin seisovat paikoillaan. Yrityksessä on tehty monenlaisia kuljetus- ja maansiirtotöitä jo 1930-luvulta lähtien. Toiminta ja kuorma-autot ovat vuosien aikana pikkuhiljaa lisääntyneet. Nyt kuorma-autoja on 13 ja muita koneita 10.
Pienemmät huollot ja korjaukset tehdään yrityksen hallissa Orikedolla, isommat paikallisissa merkki- tai vapaissa korjaamoissa. Tuulissuon Avantin alueella Pekant, Volvo ja Scania ovat mukavasti lähekkäin.
– Valitsen korjaamon tarpeen mukaan. Joskus tärkeintä on saada palvelu äkkiä. Myös hinta vaikuttaa. Merkkiliikkeissä joidenkin varaosien hinnat ovat päätähuimaavia, kun vertaa tarvikeosiin. Eroa ei voi kuin ihmetellä.
Sautilan kuorma-autot ovat toisinaan myös lumenajossa ja tänä vuonna yksi koneista on töissä Turun kaupungin lumenvastaanotossa. Sautilalta kysytään hiekoitussepelin ajoa heti, kun liukkaat saapuvat.
– Paljon puhutaan, että talvet muuttuvat sellaisiksi, ettei ole lunta eikä pakkasta. Tämä ei ole pitänyt paikkaansa ainakaan kahtena viime vuonna. Tuskin tämäkään talvi vielä ohi on, alan konkari tuumailee.
Entä miten on autoilijan oma joulu – pääseekö hän nauttimaan itse joulurauhasta?
– Tiettyjä töitä tehdään, on joulu tai juhannus. Työntekijöille jouluaatto on pääsääntöisesti vapaa. Kai mekin vähän ehdimme syömään jouluruokaa, Sautila kertoo.
Teksti Sari Järvinen, kuvat Sautila Oy:n arkisto