Ruotsalainen rengastesti
Vierintävastus vähenee, kun kesärenkaat käyttää loppuun.
Malmbyn lentokentällä testattiin raskaan liikenteen kesärenkaiden vierintävastusta. Kuva: Carolina Karesova.
Michelin esitteli lehdistölle syyskuussa Ruotsissa, Malmbyn lentokentällä raskaan liikenteen kesärenkaiden vierintävastustestin. Sen tavoitteena oli osoittaa, miten paljon hyötyä on saatavissa, kun kuljetuskaluston kesärenkaat käytetään loppuun eli lakisääteiseen minimiurasyvyyteen 1,6 mm saakka. Kaksi identtistä ajoneuvoa varustettiin niin, että toisessa oli uudet ja toisessa 1,6 mm:n urasyvyyteen kuluneet renkaat.
Kuorma-autot lähtivät liikkeelle vierekkäin ja kiihdyttivät 34 km/h nopeuteen. Kun tämä nopeus saavutettiin, molemmissa autoissa siirrettiin vaihde vapaalle ja ne saivat rullata, kunnes pysähtyivät paikoilleen. Kuorma-auto, jossa oli kuluneet renkaat, rullasi keskimäärin 37 prosenttia pidemmän matkan kuin toinen, jossa oli täysin uudet renkaat.
Testi toistettiin siten, että kuluneet renkaat vaihdettiin 4 mm:n urasyvyyteen jälkiuritettuihin renkaisiin.
Renkaiden vaihto vasta kuvionsyvyyden ollessa pienin laissa sallittu säästi rengaskustannuksissa ja samalla CO2-päästöt pienenevät matalamman vierintävastuksen vähentäessä polttoaineenkulutusta. Myös renkaiden järjestelmällinen jälkiuritus niiden sijainnin mukaan pienentää sekä rengaskustannuksia että CO2-päästöjä.
– Kuljetusala voisi säästää vuosittain 175 miljoonaa euroa ja hiilidioksidipäästöt vähenisivät 230 000 tonnia. Näin otettaisiin askel kohti ympäristön paremmin huomioon ottavaa kuljetusliikennettä ja sille asetettuja CO2-päästöjen vähentämistavoitteita melko yksinkertaisin toimenpitein, Michelinin markkinointipäällikkö Richard Andermyr painottaa.
Lähde: Michelin