Rokotekuljetukset kiinnostavat rikollisia

23.12.2020

Rokotekuljetukset kiinnostavat rikollisia

Koronarokotuksien kuljetuksiin kohdistuu voimakasta rikollista mielenkiintoa

Toni Relander kertoo Pfizerin ja Biontechin rokotteen kuljetuksen ja jakelun olevan haastavaa. Kuva THL

Yhdysvalloissa ensimmäiset koronarokotuskuljetukset lähtivät näyttävästi matkaan sunnuntaina 13. joulukuuta FedEx:in ja UPS:n kylmäkuljetusrekoilla Pfizer Kalamazoon lääketehtaalta Michiganin Portagesta. Tämä tapahtui vain pari vuorokautta sen jälkeen, kun Yhdysvaltain lääkintäviranomaiset olivat antaneet hätäluvan kahden lääkeyhtiön, yhdysvaltalaisen Pfizerin ja saksalaisen Biontechin yhdessä kehittämälle rokotteelle.

Ennen joulua arvioitiin, että ensimmäiset koronarokotukset voitaisiin Suomessakin aloittaa sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön rokotuksilla joulun välipäivinä. Tämä tarkoittaa, että ensimmäiset rokote-erät saapuvat Suomeen aivan näinä päivinä.

Suomessa rokotteita kuljettavien kuorma-autojen liikkeelle lähtö tulee tuskin kuitenkaan olemaan vastaavanlainen spektaakkeli kuin Yhdysvaloissa. Tämä johtuu siitä, että kaikki koronarokotteiden logistiikkaan liittyvä on äärimmäisen salaista.

– Tiettyihin lääkkeisiin, etenkin koronarokotteisiin kohdistuu erikoisen voimakasta, myös rikollista mielenkiintoa, lääketukkukaupan johtaja Toni Relander THL:stä kertoo.

Tästä syystä kaikki tieto lääkkeiden kuljetukseen, keräilyyn, poimintaan ja varastointiin liittyen on salaista.
– Tällä menettelyllä taataan, että jakelukanavaan ei päästä käsiksi ulkopuolelta.

Tästä on todisteena olemassa jo verkkokaupat, jotka myyvät väärennettyjä koronarokotteita.

Kansainvälinen poliisi Interpol on tiedottanut asiasta joulukuun alussa seuraavasti: äkillisesti kasvanut rokotteiden kysyntä tulee todennäköisesti houkuttelemaan tilanteesta taloudellista hyötyä hakevia rikollisia. Interpolin varoitus koski väärennettyjen rokotteiden jakelun ja myynnin lisäksi laillisten valmisteiden varkauksia kuljetusten ja säilytysten aikana.

– Koska EMA ja Interpol ovat ottaneet turvallisuusasian esille ja tiedottaneet tästä, asiaan on syytä suhtautua vakavasti, Relander toteaa.

Relander olettaa riskin kuitenkin olevan Suomessa pieni. Mutta koska tilanne poikkeaa niin paljon normaalista, varkauden mahdollisuus tulee huomioida rokotekuljetuksien suunnittelussa ja toteutuksessa.


Yhdysvalloissa rokotteiden kuljettajat lähtivät matkaan aplodien saattelemana, mutta Euroopassa EU on salannut toimitusketjun. Kuva UPS.

Ensimmäisenä Eurooppaan saapuvan Pfizerin ja Biontechin rokotteen kuljetus ja jakelu tulee olemaan haastavaa. Rokotetta tulee säilyttää –70 celsiusasteessa, joka vaatii erityisiä kylmäketjujärjestelyjä. Kuljettaminen vaatii valtavat määrät kuivajäätä sekä erityisen kylmiä pakastimia.

Siitä, kuka tämän vaativan logistisen operaation Suomen päässä suorittaa, päättää valmistava lääkeyhtiö.

– Lähtökohtaisesti lääkkeen maahantuova yhtiö vastaa koko logistiikkaketjusta alkaen siitä, kun ne lähtevät lääketehtaalta, tulevatko ne maata, merta vai ilmatietä pitkin ensin kohdemaan sopimuslääketukkukauppaan. Siitä ne lähtevät eteenpäin sairaala-apteekkiin, josta sairaala-apteekki kuljettaa ne eteenpäin rokottaviin yksiköihin, Relander sanoo.

Salassapitovelvollisuus kaikkea koronarokotteiden logistiikkaan liittyvää kohtaa asettaa viranomaiset haastavaan tilanteeseen tiedottamisen suhteen.

– Koska EU-komissio neuvottelee sopimukset jäsenmaiden, myös Suomen puolesta, äärimmäinen salassapitovelvollisuus tulee EU-komission taholta, jolloin jäsenmaan sananvalta jää kovin ohueksi.

Kuljetuksista vastaavan tahon tulee kuitenkin täyttää tietyt vaatimukset, jotta se kykenee vastaamaan jakeluketjuista eri maissa.

– Itse tässä tilanteessa käyttäisin kuljetuksissa monikansallisia yrityksiä, jotka voivat turvallisesti ja luotettavasti vastata kuljetuksista keskitetysti jokaisessa kohdemaassa. Näin pyritään minimoimaan alihankkijoiden määrä mahdollisimman pieneksi logistisessa ketjussa. Tämän valinta ja arviointi on kuitenkin lääkeyhtiön vastuulla.

Jokaisella koronarokotuksella on omat erilaiset vaatimukset kuljetusolosuhteiden osalta.

– Suurin osa rokotteista rokotuksista yleisesti ottaen, myös pandemiarokotuksista vaatii 2- 8 asteen, eli jääkaappilämpötilan kuljetuksessa ja säilytyksessä. Olennaista on, että kylmäketju ei katkea missään vaiheessa. Tämä vaatii riittävää olosuhdevalvontaa kylmäketjusta vastaavalta toimijalta.

Uuteen koronavirukseen on kehitteillä lähes 300 erilaista ennaltaehkäisevää rokotetta. Näistä 58 on vaiheessa, jossa rokotetta testataan ihmisillä. Niistä 13 on tällä hetkellä viimeisessä tehotutkimusvaiheessa. Ensimmäinen Biontech- Pfizerin rokote sai myyntiluvan EU-alueelle eilen 21.12.

Teksti Sanna Sarenius