Raskassarjan kaksitonniset kuormansidontaliinat testivoittajiksi

Tekniikan Maailma-lehti (14/16) testautti yhdeksän eri valmistajan nimellislujuudeltaan 2 000-kiloisten sarjassa olevaa kuormansidontaliinaa, joiden joukosta Raskassarja-liina nousi voittajaksi.

 

 Sanna Tirkkonen ompelee Raskassarjan kuormansidontaliinoja Kaarinassa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arviossa testattiin muun muassa kuormansidontaliinojen räikkämekanismien ruostumista, liinan lujuutta, pakkaustietoja ja toimintaa käytön jälkeen.
– Raskassarja-liinoissa (LC-arvo 2 000) käytetään keskimääräistä vahvempia kiristimiä, Haklift Oy:n asiakasvastaava Hanna Lujala arvioi testimenestyksen syitä.

Viisi väitettä kuormansidontaliinoista

1. Auringon UV-valo tekee kuormansidontaliinoista käyttökelvottomia.
Väärin.

Kuormansidontaliinat valmistetaan polyesteristä, johon UV-valo ei normaalissa käytössä oleellisesti vaikuta. Kolme – neljä suurta tehdasta valmistavat lähes kaikki maailman kuormansidontaliinoissa käytetyt polyesterilangat, jotka kuljetetaan kudottavaksi eri puolille maailmaa.
– Liinamateriaali värjätään ja lämpökäsitellään, mutta nekään eivät vaikuta oleellisesti liinan lujuuteen, vaikka se haalistuisikin auringossa. Kuormansidontaliinan elinkaari ei käytännössä pääty UV-valon vaikutukseen. Se päättyy ihan muihin syihin, kuten kiristimen hajoamiseen, nauhaan tulleeseen viiltoon tai liinaan tarttuneeseen likaan, Hakliftin ostojohtaja Jukka Toiviainen kertoo.
Kuormansidontaliinat kuitenkin suositellaan säilytettäväksi valolta suojattuna, sillä altistuessaan pitkäkestoisesti auringonvalolle nauha voi heiketä.
– On vaikea antaa tarkkaa aikamäärettä nauhan heikkenemiselle, sillä se riippuu ympäristötekijöiden yhteisvaikutuksesta. Jos nauha on kudottu tiiviiksi, UV-valo ei pääse tunkeutumaan yhtä syvälle, tekstiilinauhoja merikäytössä tutkinut diplomi-insinööri Laura Snicker sanoo.

2. Kovettunut liina on huono ja kannattaa vaihtaa.

Väärin.

­– Hyvä kuormansidontaliina on tarkoituksella tiivis ja kovan tuntuinen, vaikka jotkut käyttäjät pitäisivätkin enemmän pehmeästä, Toiviainen sanoo.
Kuormansidontaliinat imevät käytössä itseensä öljyä ja likaa, ne kastuvat ja jäätyvät, mitkä kaikki rasittavat liinamateriaalia. Sen vuoksi hyvä nauha on kudottu tiiviiksi ja kovaksi.

3. Kuormansidontaliina on vaihdettava uuteen kolmen kuukauden välein.

Väärin ja oikein.

– Liinoilla ei ole ajallista käyttörajaa, sillä materiaali ei mene miksikään, jos se on säilytetty oikein. Käyttöaika riippuu enemmänkin liinan käyttötavasta, käyttökerroista ja siitä, pidetäänkö sitä alttiina lialle, pölylle ja jäälle, Lujala toteaa.

4. Jos kuormansidontaliinassa on viilto, se kannattaa vaihtaa.

Oikein.

Myös rispaantunut tai solmussa ollut liinamateriaali on heikentynyt, ja se on syytä vaihtaa uuteen.

5. Aika haperruttaa käyttämättömän kuormansidontaliinan muutamassa vuodessa.

Väärin.

– Olemme testanneet sisällä varastossa käyttämättöminä olleita vanhoja nostovöitä, joiden materiaali on samaa alkuperää kuormansidontaliinojen kanssa. Niihin ei aika ole vaikuttanut, Toiviainen kertoo.

Teksti ja kuvat Sari Järvinen