Raju kabotaasi-isku Rovaniemellä

Jouluturistit yllättyivät harvinaisen mittavasta linja-autojen valvontaoperaatiosta.

Joulukuussa lukuisat ulkomaalaiset turistit ovat katselleet bussien ikkunoista lumista joulupukin valtakuntaa Rovaniemellä. Samaan aikaan Poliisi, Tulli, AVI (aluehallintovirasto), verohallinto ja Traficom valmistelivat harvinaisen mittavaa kabotaasivalvontaiskua. Viranomaiset olivat saaneet useita ilmoituksia, joissa epäiltiin ulkomaalaisia henkilökuljetusyrityksiä laittomuuksista.
Joulukuun 11.-12. päivänä linja-autoissa matkustaneet turistit yllättyivät, kun viranomaiset pysäyttivät matkanteon. Yhteensä tarkastettiin 27 ulkomaista linja-autoa.
– Rovaniemen kabotaasi-isku oli raju. Ei kuljetusalalla ole hetkeen ollut näin laajaa operaatiota, tulliylitarkastaja Jarkko Fagerström kertoo.

Tarkastusten jälkeen viranomaiset totesivat, että ulkomaalaiset ajavat merkittäviä määriä Suomen sisäisiä henkilökuljetuksia.
Huomautettavaa ei juuri kuitenkaan löytynyt linja-autojen kunnosta, sillä kalusto oli hyvää ja kuljettajat päteviä. Viidessä tapauksessa löydettiin muita puutteita kuten luvatonta liikenteenharjoittamista ja ajo- ja lepoaikasäädösten laiminlyöntiä.
– Kuljettajien työehdot ovat kuitenkin suurin asia, mistä saattaa löytyä huomautettavaa. Kun ulkomainen henkilökuljetusyritys ajaa Suomen sisäistä liikennettä, kuten Rovaniemellä hotellista Joulupukin maahan, kuljettajalle pitää maksaa Suomen työehtosopimusten mukaista palkkaa. Kyllä kuljettajat tämän tietävät, mutta he saattavat olla tyytyväisiä, kun heidän palkkaansa korotetaan näillä väleillä johonkin välimaastoon. AVI selvittää palkkausasioita näissä tapauksissa, joiden tulokset valmistuvat myöhemmin.

Yhtään linja-autoa ei saatu suoraan rysän päältä kiinni laittomasta kabotaasista. Fagerström harmittelee valvonnan vaikeutta, sillä henkilöliikenteen kabotaasivalvonta on hankalampaa kuin tavaraliikenteen. Ulkomaalainen yritys voi kuljettaa tavaraa Suomessa seitsemän päivää, mutta henkilöliikenteelle ei ole määritelty tarkkaa aikarajaa. Säännöt määrittelevät suuripiirteisesti ehdoksi ”tilapäisyyden”.
Miten Tulli on sen tulkinnut?
– Ulkomainen kuljettaja saa ajaa ulkomaille rekisteröityä linja-autoa vuoden Suomessa. Lisäksi kyydissä on oltava ulkomaisia matkustajia. Lisäksi tarkistamme, että asiakirjat ovat kunnossa.
– En usko, että ulkomaalaiset ajavat Suomen sisäistä tilausliikennettä. Venäläiset ovat näin joskus tehneet, mutta sekin on ollut hyvin vähäistä.

Tanska kyllästyi henkilöliikenteen epämääräisiin säännöksiin ja päätti tiukentaa lokakuussa 2019 kabotaasimääräyksiä. Ulkomaalaiset linja-autot saavat jatkossa ajaa Tanskassa vain seitsemän peräkkäistä päivää kuukauden aikana.

Loppukevennys:
Joulupukki on tunnetuin laitonta kabotaasiliikennettä harjoittava tavaraliikenteen toimija maailmalla. Raskassarja-lehden saamien epävirallisten tietojen mukaan poliisi ja Tulli eivät kuitenkaan aio valvoa hänen kuljetuksiaan jouluna 2019.

Teksti Sari Järvinen