Erikoiskuljetuksiin ja nostoihin erikoistuneen R.M. Laine Oy:n uuden viisiakselisen Renault Trucks C 520 -nosturiauton suunnittelussa ei tyydytty tavanomaiseen ratkaisuun, missä nosturi sovitetaan heti ohjaamon taakse ja mahdollisimman liki etuakseleita. Optimaalisen painojakauman tavoittamiseksi nosturi sovitettiin lähelle auton keskipistettä. Se mahdollistaa 360 astetta kääntyvän ja yli 40 metriin ulottuvan nosturin täyden nostokapasiteetin hyödyntämisen kaikissa nostosuunnissa.
– Tässä on poikkeuksellista ja kenties täysin uutta ajattelua edustava rakenne. Sijoittamalla nosturi lähelle auton keskikohtaa saimme tehtyä autosta paitsi tasapainoisemman myös ketterämmän. Perinteisesti tämän tyyppisissä autoissa käytettyjen 10 tonnin etuakselien asemasta autoon valittiin 9 tonnin etuakselit, joita käyttämällä auton kääntösäde saatiin reilusti pienemmäksi. Nosturiauton täyden potentiaalin saavuttamiseksi alustaan valittiin Renault Trucksin ns. pieni napaperä ja ryömintävaihde, mikä mahdollistaa nosturiauton tuottavan käytön myös tavallista vaativammissa työkohteissa, Volvo Truck Center Länsi-Suomen Renault Trucks myynnistä vastaava Ossi Hänninen kertoo.
Laajalti alan piireissä huomiota keränneelle autolle on ehtinyt kertyä jo runsaasti työtehtäviä Turun ja sen kehyskuntien alueella.
– Erinomaiseksi luonnehdittavien nosturin ulottuvuusominaisuuksien ja korkean nostotehon lisäksi autoon saatiin säiliöiden kokojen ja varustevalintojen optimoinnilla aikaiseksi noin 5,5 tonnin kantavuus. Sen ansiosta myös nosturin jibi saadaan matkaan kantavuuden rajoissa, jota jää vielä reilusti hyötykuormallekin, sanoo R.M. Laine Oy:n yrittäjä Mikko Laine.
Renault Trucksin tuotantolinjalta vetotavaltaan 8X4 ja akselirakenteeltaan 2+2:na valmistuneen auton ja nyt 10×4-alustaisen nosturiauton viides, hydraulisesti kääntyvä akseli asennettiin Suomessa. Nosturikäyttöä ajatellen auto tilattiin 17 senttimetriä tavallista pidemmällä akselivälillä. Nosturiautonkuljettaja Petri Peippo toteaa valinnan osuneen oikein ja sanoo auton olevan nosturikäytössä nyt niin hyvä ja vakaa kuin auto voi ylipäätään olla.
– Nostokapasiteetiltaan 200 tonnimetrin Effer 2055 -nosturi on varustettu radio-ohjauksella ja sen perusrakenteessa on kaikkiaan kahdeksan hydraulista jatketta. Lisäksi siinä on jibi, missä on yhteensä kuusi hydraulista jatketta. Erikoisuutena tässä nosturissa on toinen, kolmella hydraulisella jatkeella varustettu jibi ja sen lisäksi vielä yksi mekaaninen eli ns. kylmä jatke. Suurin ulottuvuus on vaakatasossa 40,5 metriä, Hiab Suomen aluemyyntipäällikkö Kimmo Kaunisto kertoo.
Nosturiauton suunnittelusta ja toteutuksesta vastasivat Kuljetusyrittäjä Mikko Laine, Renault Trucks Länsi-Suomen kuorma-automyynnistä vastaava Ossi Hänninen ja Effer ajoneuvonosturimyyjä Kimmo Kaunisto yhdessä kuljetusalan erikoisratkaisuja toimittavan Tyllis Oy Ab:n kanssa.