Platooning-letka lähti ajoon Lapissa
Ahola Transport on mukana uudessa tutkimushankkeessa, jossa testataan automaattista ja puoliautomaattista letka-ajoa.
Linnanmaan kampuksella oli torstaina 28.3.2019 nähtävissä kolmen ajoneuvoyhdistelmän jono, jolla Platooning-ajomenetelmää esiteltiin kiinnostuneille. Linnanmaalta rekat starttasivat testiajoon kohti Muoniota. Kolonnan mukaan lähti kolme tutkijaa. Kuva Oulun yliopisto.
Platooning-ajossa ensimmäistä johtokuorma-autoa seuraa yksi–neljä automaattisesti tai puoliautomaattisesti kulkevaa rekka-autoa. Oulun yliopiston rakenteet ja rakentamisteknologia-tutkimusyksikkö osallistuu projektiin, jossa menetelmän soveltuvuutta ja hyödyntämistä Suomessa selvitetään parhaillaan testiajoilla Lapissa.
Platooning-ajamisen hyödyntämistä selvitetään vuoden pituisessa tutkimusprojektissa. Siihen osallistuvan tohtorikoulutettava Veikko Pekkalan mukaan tutkimuksen tavoitteina on selvittää useiden tekijöiden, kuten infran eli teiden ja ajotilanteiden vaikutuksia ajoon.
– Rekkojen liikkumista ohjaavia tietojärjestelmiä kehitetään parhaillaan ja niillä muun muassa ohjataan rekkojen etäisyyttä toisistaan, kertoi Pekkala.
Hankkeen Platooning-ajoneuvot ajavat muutaman kymmenen metrin etäisyydellä toisistaan. Tulevaisuudessa etäisyys voisi Pekkalan mukaan olla kymmeniä senttimetrejä.
Ajoneuvojen valmistajat ovat viime vuosina aktiivisesti kehittäneet automaattisesti tai puoliautomaattisesti liikkuvia rekkoja. Platooning-ajolla tavoitellaan kustannussäästöjä. Ensimmäisen rekka-auton synnyttämässä ilmavirrassa sitä seuraavien rekkoja polttoaineen kulutus ja samalla päästöt pienenevät.
Liikenneturvan selvityksen mukaan (1/2019) suurin osa ammattikuljettajista suhtautui kuitenkin kielteisesti automaattisen auton käyttöön työssään. Täydelliseen automaatioon ei myöskään uskottu, vaan todennäköisimpänä pidettiin tarvittaessa päälle kytkettävää automaattiohjaustoimintoa. Selvityksen mukaan suurimpina hyötyinä kuljettajat pitivät teiden kunnon parantamista, automaattiohjausta yksitoikkoisissa ympäristöissä ja inhimillisten virheiden vähenemistä.
Projektia johtavan professori Rauno Heikkilän mukaan tutkimuksessa selvitetään myös kuljettajia, ohjausta ja valvontaa koskevia vaatimuksia. Testiajoissa jokaisessa ajoneuvossa on kuljettaja.
Suomessa on lisäksi otettava huomioon talviolosuhteiden tuomat vaatimukset, muistuttivat sekä Heikkilä että Pekkala.
Projektiin osallistuvat myös Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, tieverkosta vastaava Väylä, Ahola Transport, Attracs Oy ja Scania, joka on kehittänyt Platooning-tekniikan.