Perälä esittelee nuorille ympäristöhuoltoa

Remeo ja Juha ”Peris” Perälä auttavat nuoria työllistymään.

Juha ”Peris” Perälä pääsi yhden päivän aikana näkemään, mistä kiertotaloudessa on kysymys, kun hän kierrätti roskaa raaka-aineeksi Remeo Oy:n kuljettaja Lassi Repon kanssa.

Suomalainen ympäristöhuoltoalan yhtiö Remeo Oy on mukana erityisesti nuorten työllistymistä tukevassa kampanjassa ”Periksen unelmaduuni”. Peris on Radio Suomipopista tuttu Juha Perälä, joka pääsi Remeo Oy:llä tutustumaan kiertotalouteen ja jäteautonkuljettajan työhön, jolla on kestävän tulevaisuuden kannalta suuri merkitys.

– Oli kiva nähdä koko kiertokulku. Kun vien pahvit taloyhtiön pömpeliin, joku kaveri tulee roska-autolla ja vie laitokseen, jossa ne heitetään myllyyn ja jauhetaan uusiokäyttöön, Perälä toteaa.

– Ihmisille meidän työstämme näkyvät jätteiden kerääminen ja kuljettaminen. Sen jälkeen käsittelemme jätteet omissa laitoksissamme. Kun jäte menee läpi laitoksemme, siitä onkin syntynyt raaka-ainetta, jota myymme eteenpäin uusien materiaalien raaka-aineeksi. Siten kiertotalous toteutuu”, sanoo toimitusjohtaja Johan Mild Remeo Oy:stä.

Ihmiskunta käyttää tällä hetkellä enemmän luonnonvaroja kuin maapallo voi kestävästi tuottaa. Remeo on yksi niistä yrityksistä, jotka työskentelevät sen eteen, että kaikki mahdollinen saadaan kierrätettyä eilisen roskasta huomisen raaka-aineeksi. Yhden päivän työkokeilun jälkeen Perikselle jäi kuva, että Remeo huolehtii paitsi ympäristöstä myös yksittäisestä työntekijästään.

Periksen unelmaduuni -kampanja yhdistää työntekijät ja työnantajat, kannustaa ihmisiä etsimään unelmatyötään ja tukee erityisesti nuorten työllistymistä.
Peristä on motivoinut erityisesti se, että hän saa kampanjan aikana esitellä nuorille erilaisia työympäristöjä ja -tehtäviä, joita ei välttämättä itse tulisi ajatelleeksi unelmaduunina.

– Meille on tärkeätä olla mukana tällaisessa kampanjassa, jossa voimme konkreettisesti työllistää nuoria. Tämän kampanjan lisäksi Remeo on mukana Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa, joka tähtää myös nuorten työllistämiseen, Mild lisää.

– Kampanjan isoin saavutus on, että pystymme tarjoamaan nuorille vähintään 1 500 tuntia työkokeiluita. Tämän mahdollistavat mukana olevat yritykset yhdessä WorkPilotsin kanssa, sanoo Jani Piipari kampanjan toteuttavasta Sportspotista.