Raskassarja ketjuun kuuluva Originator ja nosturivalmistaja Kesla aloittivat yhteistyön, joka paransi Keslan jälkimarkkinapalveluiden saatavuutta eteläisessä Suomessa.

Jälkimarkkinaverkoston merkitys korostuu kuljetusalalla suoritealasta riippumatta. Ajoneuvotekniikan kehittyminen yhdessä kaluston käyttöasteen kohoamisen kanssa edellyttävät laaja ja toimivaa huoltoverkostoa. Kesla Oyj ja Originator Oy aloittivat kevään aikana jälkimarkkinayhteistyön, jolla halutaan turvata Keslan huolto-, varaosa- ja korjaamopalvelut eteläisen Suomen alueella. Alkavaa yhteistyötä juhlistettiin vapun alla Lahdessa.
– Kesla haluaa tarjota asiakkailleen kattavan jälkimarkkinaverkoston koko Suomessa, joten olemme aktiivisesti etsineet uusia kumppaneita verkostoamme täydentämään. Nyt alkavan yhteistyön myötä voimme parantaa tuotteidemme jälkimarkkinatasoa eteläisessä Suomessa, kertoo jälkimarkkinointipäällikkö Reijo Tuononen Keslasta.

Originatorn toimitusjohtaja Oskari Hentilän mukaan tässä vaiheessa Keslan varaosa- ja huoltopalvelut löytyvät yrityksen Lahden ja Hollolan pisteistä, Hyvinkään toimipisteeseen palvelut tuodaan ensi syksyn aikana.
– Lahden ja Hollolan toimipisteiden henkilökuntaa on koulutettu ja toimipisteistä löytyy perusvarasto yleisimmille osille. Meiltä löytyy nyt muun muassa suodattimia, liukupaloja sekä puomiston yleisimmät kulutusosat suoraan hyllystä. Letkut tehdään aina tarpeen mukaan Hollolan pisteestä löytyvällä prässillä, kertoo Hentilä, jonka mukaan toimipisteisiin on hankittu ja toimitettu myös nosturitöissä tarvittavat erikoistyökalut.
Verkosto myynnin tukena
Eteläisessä Suomessa kolmen toimipisteen turvin toimivaa Originatoria luotsaava toisen polven yrittäjä Oskari Hentilä katsoo alkanutta yhteistyötä luottavaisen nöyrästi.
– Puutavara-autoilijat ovat meille jo nyt erittäin merkittävä asiakaskunta ja uskon tämän uuden palvelumuodon vakiinnuttavan asemaamme tämän vaativan asiakaskunnan parissa entisestään, maalaa Hentilä, jonka mukaan palveluvalikoimaa halutaan laajentaa osaaminen edellä.
– Seinät ja varaosavarasto on olemassa ja koulutuksessa on käyty. Täytyy kuitenkin muistaa, että koulutuksen aikana on raapaistu vain pintaa, joten meillä on vielä paljon opittavaa tältä vaativalta sektorilta, jatkaa Hentilä.
Jälkimarkkinointipäällikkö Reijo Tuonosen mukaan koulutus onkin jatkuva prosessi, jossa Kesla haluaa valmistajana olla aktiivisesti mukana tarjoten apua ja osaamista kaikissa tilanteissa.

– Tarvittaessa haemme apua organisaatiomme sisältä laajemminkin, jatkaa Tuononen, jonka mukaan jälkimarkkinaverkostossa on nyt kaikkiaan noin 35 pistettä.
Hentilän ja Tuonosen arvioiden mukaan Originatorin toiminta-alueella on tällä hetkellä kymmeniä Kesla-nostureita, jotka tarvitsevat osaavaa kumppania jälkimarkkinoinnin puolella.
– Toimiva jälkimarkkinaverkosto on omiaan edistämään myös myyntiä, joten uskon Kesla-nostureiden lisäävän osuuttaan alueella tämän yhteistyön kautta, arvelee Tuononen.
Kesla kertoo laajentavansa tuotevalikoimaansa puutavaranostureista myös kevään Kuljetus 2017 -näyttelyssä lanseerattaviin kierrätysnostureihin. Hentilän mukaan uudelle sektorille lanseerattavat nosturit ovat mielenkiintoinen lisä heille uudella markkina-alueella.
Huoltopisteen ajavaisten yhteydessä pidetyssä kuormauskilpailussa kolme parasta palkittua ovat:
- Markku Keskitalo
- Marko Mikkola
- Janne Rantalainen
TEKSTI JA KUVAT ARI PERTTILÄ