Niemi Palvelut investoi CNG-autoihin

Ilpo Niemisen mielestä kaasuautot soveltuvat mainiosti muuttologistiikkaan.

Kaasuauton hankintakustannukset ovat suuremmat mutta sen käyttökustannukset  dieselautoa edullisemmat. Valmistajan mukaan polttoainekuluissa on mahdollista säästää 30 prosenttia.

Volvo toimitti ensimmäisen Volvo FE CNG -kaasuauton syyskuussa ja toisen marraskuussa Niemi Palvelut Oy:lle. CNG (compressed natural gas) on paineistettua maakaasua, joka soveltuu lähi- ja alueliikenteen polttoaineeksi. Niemi Palveluiden kaasuautoissa käytetään Gasumin biokaasua, joka valmistetaan biohajoavista raaka-aineista.
Niemi Palveluiden kaasuautoilla hoidetaan pääsääntöisesti kuluttaja- ja yritysmuuttoja sekä valtion ja kuntien virastojen ja liikelaitosten muutto- ja muutosprojekteja. Autoja käytetään myös erilaisissa koti-, toimisto- ja julkitilakalusteiden jakeluajoissa. Niemi Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Ilpo Niemen mukaan kokemukset kaasuautoista ovat olleet hyviä.
– Kaasuautot soveltuvat mainiosti muuttologistiikkaan. Henkilökunta on ottanut uuden tekniikan kiinnostuksella vastaan. Heidän kokemuksensa mukaan biokaasuautolla ajaminen ei poikkea merkittävästi muista autoista.

Myös tankkaaminen on sujunut hyvin. Kokeneemmat kuljettajat ovat opastaneet ensikertalaisia uudenlaiseen tankkaamiseen. Biokaasuautoissa on tiettyjä etuja myös kuljettajan kannalta. Esimerkiksi kaasuauton tankkaaminen on hygieenisempää, eikä siinä muodostu ihmiselle haitallisia höyryjä, kuten dieseliä tankatessa.

Ilpo Niemen mukaan kaasukäyttöiseen kalustoon investoiminen on Niemi Palveluille luontevaa, koska ympäristöarvojen huomioiminen ja liikenteen päästöjen vähentäminen ovat yhtiön keskeisiä tavoitteita.
– Tavoitteenamme on saada vastuullisuusperiaatteidemme ja ympäristöohjelmamme mukaisesti yrityksen pienhiukkaspäästöt nollaan vuoteen 2040 mennessä. Sitä tukee, että biokaasu on sataprosenttisesti kotimainen ja uusiutuva polttoaine, jonka pienhiukkaspäästöt ovat nolla prosenttia.

Ilpo Niemi kertoo, että Volvo FE CNG -kaasuautojen hankintaan vaikutti se, että Volvo tunnetaan turvallisuudestaan ja luotettavuudestaan, lisäksi Volvon maine edelläkävijänä on käsite. Hankintapäätös on jatkumoa 1980-luvulla alkaneelle ja hyvin sujuneelle yhteistyölle.

Volvo FE CNG -kaasuauto käyttää kipinäsytytteistä tekniikkaa, eli kyseessä on ottomoottori. Paineistettu maakaasu on hyvä ratkaisu, kun kaluston toimintasäde on 100 – 350 kilometriä. Toteutuma riippuu ajotehtävästä ja kaasusäiliöiden määrästä. Niemi Palvelujen kaasuautojen toimintasäde on noin 300 kilometriä.
Volvo FE CNG soveltuu hyvin jakeluajoon taajamissa, sillä käyntiääni on hiljainen. Täysautomaattisen vaihteiston ansiosta ajaminen on tarkkaa. Yhdeksän litran moottorissa on 320 hevosvoimaa ja vääntöä 1 356 Newtonmetriä.

Volvon mukaan maakaasu on yksi tulevaisuuden polttoaineista, ja sillä on laajasti käyttöä erilaisissa kuljetustehtävissä. Toistaiseksi kaasuauto on tehokkaampi kuin sähköauto, ja sen tankkaaminen on nopeampaa kuin sähköauton akkujen lataaminen.
– Vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttö yleistyy tulevaisuudessa. Toisaalta ympäristövaatimukset kiristyvät, toisaalta ympäristöarvojen painoarvo yritysten päätöksenteossa kasvaa. Näin kynnys investoida uusiin tekniikkoihin ja polttoaineisiin madaltuu, sanoo Björklund.

Suurimmassa osassa Niemi Palveluiden muutoista välimatka muutettavien paikkojen välillä ei ole kovin pitkä, joten harvemmassa sijaitsevat tankkausasematkaan eivät ole ongelma. Kaasun jakeluverkko ja saatavuus paranevat koko ajan.
– Gasumilla on tällä hetkellä 20 omaa tankkauspistettä, jotka sijaitsevat Tampereen eteläpuolella. Ensi vuonna avataan jopa kymmenen tankkauspistettä uusilla alueilla. Lisäksi muilla toimijoilla on omia tankkauspisteitään, Gasumin biokaasuliiketoimintayksikön myyntipäällikkö Jani Arala kertoo.
Arala sanoo, että biokaasun suosio kasvaa koko ajan. Gasumin biokaasua tuotetaan Suomessa kymmenessä laitoksessa.