Närhi investoi uuteen logistiikkakeskukseen

Keski-Suomen raskaan liikenteen varaosatarjonta nousi ennätyslukemiin.

Kuormaajankadulla on nyt uudeksi remontoitu 2 500 neliömetrin varasto lähettämöineen ja 500 neliömetrin myymälä entisissä Postin jakelukeskuksen tiloissa.

Keski-Suomen raskaan liikenteen varaosavalikoima on nyt laajempi kuin koskaan, sillä Närhi Oy avasi uuden logistiikkakeskuksen ja varaosamyymälän Kuormaajantie kuuteen Jyväkylään syyskuun lopussa. Sen myötä varaosia saadaan paikkakunnalle lisää useita tuhansia, jopa lähes 13 000 nimikettä.
Yhteensä uuteen logistiikkakeskukseen on tulossa lähes 30 000 nimikettä, jotka on hankittu Suomen maanteillä liikkuvien raskaiden ajoneuvojen tarpeisiin. Laajempi valikoima parantaa huoltovarmuutta, jonka arvostus nousi koronaepidemian aikana.
– Hyvät uutiset ovat olleet viime aikoina kiven alla, mutta päätimme koronasta huolimatta toteuttaa pitkään tavoitteena olleen logistiikkakeskuksen. Se on vahva investointi tulevaisuuteen, Närhi Oy:n toimitusjohtaja Tomi Haring sanoo.
Uuden logistiikkakeskuksen vuoksi on palkattu uusia työntekijöitä ja lisääkin todennäköisesti tarvitaan. Kuormaajankadulla on nyt uudeksi remontoitu 2 500 neliömetrin varasto lähettämöineen ja 500 neliömetrin myymälä entisissä Postin jakelukeskuksen tiloissa.

Myös Itä-Suomen valikoima laajenee

Aiemmin varastot ja Närhen maahantuomat varaosakaupan tuotteet oli hajautettu yrityksen neljän toimipisteen varastoihin Kuopioon, Joensuuhun, Lappeenrantaan ja Jyväskylään. Varastojen välisiä kuljetuksia oli paljon. Keskittäminen yhteen varastoon vähensi ajojen lisäksi ympäristölle haitallisia pakokaasupäästöjä.
Miten sitten käy autoilijoiden Joensuussa, Lappeenrannassa ja Kuopiossa: joutuvatko he jatkossa odottamaan tiettyjä varaosia aiempaa pidempään?
– Eivät joudu. Kun myymälässä nähdään, että joku tuote on loppumassa, sitä hankitaan lisää. Täydennystoimitukset kulkevat päivittäin, samaan tapaan kuin vähittäiskaupassa, Haring kertoo.
Itse asiassa Jyväskylän logistiikkakeskus mahdollistaa tarjonnan lisäyksen myös Itä-Suomessa, sillä toimipisteiden varastoista vapautui keskusvarastoon siirtymisen myötä tilaa.
– Saamme tarjolle entistä enemmän paikallisten autoilijoiden tarvitsemia tuotteita. Tällä on suuri lisäarvo, Haring iloitsee.
Lisäksi toimitusasiakkaiden on helpompi saada tavaraa, sillä kaikki tulevat yhdestä osoitteesta. Kun tilaus on tehty iltaseitsemään mennessä, tuotteet ovat perillä seuraavana aamuna.
Myös Närhen verkkokauppatoimitukset keskitetään Jyväskylään.

Noin 17 000 tavaran muuttourakan haastetta lisäsi se, että töitä tehtiin maskit päässä.

Raskaan varaosamyymälän muutto uusiin tiloihin on nimensä mukaisesti raskas operaatio. Närhen Palokan myymälässä oli noin 17 000 pakattavaa, siirrettävää ja hyllytettävää nimikettä. Lisäksi kaikki piti saada kuljetettua mahdollisimman nopeasti uusiin tiloihin, jotta liikettä ei tarvitsisi pitää pitkään kiinni.
Haringin mielestä homma hoituisi viikonlopun aikana.
Osa epäili suunnitelmaa. Vastaavissa operaatioissa on aikaa saatu toisaalla kulumaan jopa puolitoista kuukautta.
Raskassarja-ketjuun kuuluvalla Närhellä perustettiin muuton vuoksi omat työryhmät. Kolmesta muusta liikkeestä alkoi ilmoittautua muuttajia ja paikan päälle saatiin 31 henkeä, maskit päällä. Kun tavara lähti perjantaina liikkeelle inventoinnin jälkeen, uudet hyllypaikat oli suunniteltu valmiiksi.
– Se oli iso työ. Sunnuntaina kello 13 kaikki oli kuitenkin valmista ja kokoonnuimme yhteiselle lounaalle. Haluan kiittää upeaa henkilökuntaamme, joka auttoi viikonlopusta huolimatta, Haring sanoo.