Vielä reilu vuosi sitten Nurminen Logisticsin tulevaisuuden suunnitelmat näyttivät murenevan samaan tahtiin, kun Venäjän kauppa hiipui. Kouvolan vastavalmistuneen rautatie- ja maantieterminaalin laiturit seisoivat tyhjillään. Odotettu Kiinan junaliikenne ei alkanut. Lisäksi monet Nurmisen vanhoista asiakkaista pakkasivat muuttolaatikot ja häipyivät Venäjältä.
Elokuun kolmantena päivänä Nurminen Logisticsin tiedotustilaisuuden avasi kuitenkin tyytyväinen mies. Toimitusjohtaja Olli Pohjanvirta kertoi yhtiön tehneen historiansa parhaan puolivuotistuloksen.
– Tammi-kesäkuussa 2023 teimme liikevoittoa 8,9 miljoonaa euroa. Se on tällä toimialalla kova luku, Pohjanvirta sanoo.
Mutta millä keinoin Nurminen Logisticsilla pystyttiin kääntämään synkkä markkinatilanne voitoksi?
Kun idän markkinoille ei päästy Venäjän kautta, Nurminen Logistics avasi Trans-Kaspian reitin. Se kulkee Euroopasta Kazakstaniin.
Alkuvuonna 2023 reitille ei ollut paljon kysyntää ja lisäksi matkanteko oli paikoin hidasta.
– Koska reitillä on monta eri kuljetusmuotoa ja maata, tullausmuodollisuuksia on paljon, vaikka kyseessä on läpikulkuliikenne. Kontit jäivät satamiin seisomaan, kun kukaan ei muistanut hakea niitä. Emme olleet ykkösasiakkaita, Pohjanvirta kertoo.
Nurminen Logistics korjasi tilanteen kiertämällä ahkerasti satamissa ja kävi ongelmakohdat paikallisten toimijoiden kanssa läpi.
– Nyt tarpeemme ymmärretään ja lastentaudit on poistettu.
Loppukesää kohden Trans-Kaspian reitti alkoi vetää paremmin. Nyt sillä kulkee noin 100 täyttä konttia. Ruotsista lähtöjä on viikoittain ja Suomeen suunnitellaan myös yhteyttä.
Liikevoiton syntymiseen tarvittiin myös kovaa työtä, hyviä tuloksia laatuauditoinnista ja halua palvella asiakkaita tehokkaasti.
– Yleisterminaaleissa saimme tuotettua lisäarvoa laaduntarkastuksilla. Järjestimme asiakkaille kokonaisia laivoja, jos linjavuorot eivät riittäneet. Paransimme kustannustehokkuutta.
Vaikka Nurminen Logisticsin liikevaihto tippui viimeisen puolen vuoden aikana jopa viidenneksen, yhdellä osa-alueella se kasvoi. Kotimainen cargo veti.
– Vuosaaren raskas käsittelyhalli ns. heavy hall on ainutlaatuinen Suomessa. Lisäksi Kotkassa on ainutlaatuinen kemikaalivarasto, jossa pystymme säilömään, käsittelemään ja jakelemaan syövyttäviä, räjähtäviä ja palavia äärimmäisen vaarallisia aineita. Näissä asiakastarve on hyvin tasainen, jopa kasvava.
– Suomesta tulevat uutiset synkkenivät pitkin kevättä ja kesää, mutta kansainvälinen toimintamme ei ole kiinni yksittäisestä markkinasta. Jollain markkinalla menee aina hyvin.
Yksi niistä oli vihreä siirtymä. Nurminen Logistics kuljettaa siihen tarvittavia metalleja ja uskoo tämän segmentin vetävän myös jatkossa.
Tulosta tuottivat myös Baltian liiketoimintojen kehitys, uudet asiakaspalvelut ja North Rail Oy:n (ent. Operail Finland Oy) osto helmikuussa 2023. Nyt se kuljettaa lähes viidenneksen Suomen rautateillä liikkuvasta rahdista.
– North Rail pystyy kasvamaan vielä 25 prosenttia lisää, Pohjanvirta povaa.
Vaikka Suomessa ennustetaan palvelujen kysynnän ja terminaalien volyymin laskevan, Pohjanvirta uskoo kasvuun. Se syntyisi muun muassa kansainvälisten markkinoiden kautta ja Nurminen Logisticsin uusasiakashankinnalla. Elokuussa alkaa sille uusi merkittävä ajolinja.
Lisäksi tiedossa on lannoitteiden kuljettamista.
– Lannoitteiden hintapiikin vuoksi maailmalla lannoitettiin liian vähän ja sadot heikkenivät. Nyt hinnat ovat alemmalla tasolla ja kauppiaat purkavat viime vuoden varastojaan. Maanviljelijöiden on pakko ostaa lannoitteita, että ruokahuolto säilyy.
Teksti Sari Järvinen