Ministeri Ranne lupaili tiestön parantamiseen 520 miljoonaa euroa – uhkana säästökuuri

22.08.2023

Moni autoilija on kuunnellut toiveikkaana hallituksen lupauksia tasata maanteiden kuopat ja montut. Väyläverkoston kehittämiseksi ja korjausvelan kasvun torjumiseksi hallitus suunnitteli 1,6 miljardin euron investointeja. Tätä Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry (SKAL) kiitteli, mutta odotti vielä tarkempia määrityksiä, että kuinka paljon potista oikeasti sijoitetaan maanteille.

Maanantaina 21.8. liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne ilmoitti leikkauksista. Liikenne- ja viestintäministeriön investointirahoitus laskee 720 miljoonaa euroa vuosina 2024-2027.

– Väyläverkoston kehittämisestä säästetään 100 miljoonaa ensi vuonna, Ranne sanoi.

Tuore ministeri kuitenkin totesi, että vajaa 1,6 miljardia sijoitetaan edelleen väyläverkostoon.

– Tiestön kunnon ja turvallisuuden parantamiseen käytetään 520 miljoonaa euroa. Jokainen ratahanke on hyötysuhteeltaan heikompi kuin maantie, Ranne sanoi.

 

Tarkempia tiesuunnitelmia Ranne ei vielä paljastanut, mutta hallitusohjelmassa on mainittu valtatatie 5:n parannus välillä Leppävirta Kuopio ja valtatie 4:n kehittäminen Keski-Suomessa.

Hallitus kirjasi ohjelmaansa myös raskaalle liikenteelle vinjetin eli tienkäyttömaksun. Tämän toimeenpanosta Ranne ei puhunut tiedotustilaisuudessa mitään.

Hallituksen tavoitteisiin kuuluu myös selvittää, voitaisiinko erikoiskuljetusten tieverkostoa kehittää tukemaan nykyistä suurempia kuljetuksia.

 

Raskas liikenne hallitusohjelmassa

  • – Tavaraliikenteen taukopaikat huomioidaan liikennejärjestelmien kehittämisessä ja maankäytön suunnitelmissa.
  • – Yhdessä elinkeinoelämän kanssa laaditaan toimenpideohjelma vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkon laajentamiselle pääväylillä.
  • – Tavoitteena on, ettei Suomessa kukaan kuolisi tai loukkaantuisi vakavasti liikenteessä vuonna 2050.

– Jatketaan arjen kustannuksia lisäämättömiä toimia liikenteen päästöjen vähentämiseksi, kuten käyttövoimamuutoksen helpottamista erityisesti raskaassa liikenteessä.

Teksti Sari Järvinen Kuva valtioneuvoston kanslia / Lauri Heikkinen