Mercedes-Benz uudistaa pakettiautojaan

Mercedes-Benzin paketti- ja tila-automallistossa vuosi 2021 on yksi vilkkaimmista.

Ensimmäinen lanseeraus tapahtuu jo tammikuussa, kun täyssähkömalli EQV ensiesitellään. EQV:ssä on kaksi vaihtoehtoista koripituutta, ja toimintamatka latauksella on jopa 359 kilometriä. Varusteisiin kuuluvat esimerkiksi oppiva ja puheohjattava MBUX-käyttöliittymä sekä aktiivinen etäisyysavustin Distronic.

Tammikuussa esitellään Sprinterin nelivetomallin uusi versio, ja mallistoon lanseerataan uusi taloudelliseksi ja puhteeksi todettu OM654-dieselmoottori.

Mercedes-Benzin täyssähköinen paketti- ja tila-automallisto on ensi vuonna maan laajin, sillä EQV:n lisäksi saatavina ovat eVito (kaksi koripituutta) sekä eSprinter. Toimintamatkat sähköllä (WLTP) ovat 137 (eVito) ja 100–135 kilometriä (eSprinter). Mercedes-Benzin tavoitteena on vähentää CO2-päästöjä siellä, missä niitä syntyy kilometreihin suhteutettuna eniten eli kaupunkiliikenteessä ja jakeluajossa (ns. last mile -strategia).

Vuoden viimeisellä neljänneksellä päivänvalon näkee vielä uusiutunut Mercedes-Benz Citan. Tulokkaan muotoilu noudattelee V-sarjan linjoja, ja mallisto käsittää sekä henkilö- että pakettiautoversiot.

Uutuuksina markkinoille tullaan alkaneena vuonna esittelemään luokkansa ensimmäinen täyssähköinen kuorma-auto Fuso eCanter, uudella, alemmas asennetulla täysleveällä ohjaamolla varustettu Actros F ja huippuvarusteltu Actros Edition 2. Molempien uusien Arctos-mallien myynti alkaa tammikuussa ja tuotanto huhtikuussa.

Lähde: Vehotrucks