MAN valmistelee sähkökuorma-autonsa sarjatuotantoa

12.02.2019

MAN valmistelee sähkökuorma-autonsa sarjatuotantoa

Porschen tehtaiden eTGM-sähkökäyttöisestä kuorma-autosta saatuja kokemuksia hyödynnetään ensimmäisessä sarjatuotantoerässä.

MAN eTGM luokitellaan 18 tonnin painoluokkaan. Jakelukuljetuksiin tarkoitetun puoliperävaunulla varustetun ajoneuvoyhdistelmän kokonaispaino on 32 tonnia.

Puhtaasti ja hiljaisesti tehtaalle: Porsche täydentää Stuttgart-Zuffenhausenin tehtaan kuljetuskalustoa täyssähköisellä MAN eTGM -kuorma-autolla. eTGM on Saksassa ensimmäinen sarjatuotantoauto laatuaan ja tästä eteenpäin nollapäästöinen ja lähes äänetön 32 tonnin kuorma-auto toimii osana tehtaan tuotantologistiikkaa. Porschen päätoimipaikassa valmistaudutaan tällä hetkellä Porschen ensimmäisen täyssähköauton Taycanin tuotantoon. MANille eTGM:n käyttöönotto merkitsee uutta virstanpylvästä sähköisen liikkumisen suunnitelmassa ja ensimmäinen pieni tuotantosarja MANin eTGM:tä esitellään vuonna 2019.

– Porsche ottaa jälleen uuden askeleen kohti ”Zero Impact Factorya” – tehdasta, jolla ei ole ympäristövaikutuksia – integroimalla eTruck-täyssähkökuorma-auton tuotantologistiikkaansa, kertoo Porschen tuotannosta ja logistiikasta vastaava johtaja Albrecht Reimold.

Siirtymässä kohti ”Zero Impact Factorya” käydään läpi lukuisia vaiheita. Porsche on esimerkiksi viimeisten kahden vuoden ajan käyttänyt kaikilla tuotantolaitoksillaan vain uusiutuvista energianlähteistä tuotettua energiaa. Myös kaikki raidekuljetukset toteutetaan tuotantopaikoilla poikkeuksetta vihreällä sähköllä. Lisäksi Porsche sähköistää jatkuvasti kuljetuksissa käyttämiään paketti- ja kuorma-autoja sekä trukkeja.

Albrecht Reimold (oik.), Eckhard Busch ja Manuel Marx ovat pyrkineet siihen, ettei koko Porschen yrityksen koko arvoketjusta jäisi minkäänlaista ekologista jalanjälkeä.

Täyssähkökuorma-auto on tarkemmalta malliltaan MAN TGM 18.360 E 4×2 LL. Tyyppimerkintänsä mukaan se luokitellaan 18 tonnin painoluokkaan ja jakelukuljetuksiin tarkoitetun puoliperävaunulla varustetun ajoneuvoyhdistelmän kokonaispaino on 32 tonnia. Numero 360 kertoo 265 kW:n eTruckin tehon hevosvoimissa. Energia varastoidaan 149 kWh:n litium-ioniakkuihin, joilla täyssähkökuorma-auton toimintamatka on noin 130 km.

– MAN eTGM:n avulla otetaan suuria askeleita kohti täyssähköisten hyötyajoneuvojen sarjatuotantoa, ja niiden vahvuuksia voidaan hyödyntää luotettavasti päivittäisessä toiminnassa. Porschen tehtaan kuljetuksista saatuja kokemuksia hyödynnetään ensimmäisessä pienessä sarjatuotantoerässä, jonka haluamme tuoda markkinoille jo tänä vuonna, kertoo MANin ajoneuvojen tuotekehityksestä vastaava Manuel Marx.

Hiljaisuuden ja hiilidioksidineutraaliuden lisäksi täyssähköajoneuvojen vahvuuksia ovat myös vähäisempi kuluminen ja huollon tarve. Esimerkiksi jarrutusenergian talteenoton eli rekuperaation avulla ajoneuvojen mekaanisia jarruja käytetään vähemmän ja myös jarrujen osat kuluvat vähemmän.

Tätä täyssähköistä kuorma-autoa käytetään jakeluliikenteessä lähes 19 kilometrin pituisella reitillä Freibergin ja Neckarin välillä. Täyssähkökuorma-auton käytön ansiosta säästetään vuosittain yli 30 tonnin hiilidioksidipäästöt.

Freibergiin sijoitettu latausasema on ensimmäinen malli Porsche Engineeringin kehittämästä uudesta suurteholatausjärjestelmästä, jota tullaan käyttämään myös IONITY-yhteistyöyrityksen suurteholatausverkostossa. Tässä sovelluksessa latausteho on maksimissaan 150 kW/h, jolla eTGM:n lataus 100 kilometrin toimintamatkaan kestää vain 45 minuuttia. Kaikkien Porsche-latausasemien tapaan sähkö tuotetaan ympäristöystävällisesti uusiutuvista energianlähteistä.

Lähde: K-Auto Oy