Mäkisen Sisu hyvässä vireessä

17.08.2020

Mäkisen Sisu hyvässä vireessä

Mika Mäkinen löi oman rataennätyksensä Kemoralla.

– Olemme suorituskykymme kanssa sellaisella tasolla, että voimme lähteä Sisulla jo haastamaan Britannian tai Keski-Euroopan sarjojen kansainvälisiä kuljettajia ja tiimejä, Mika Mäkinen sanoo.

Kuusi ratakuorma-autoa otti mittaa toisistaan Kemoran kurveissa kansallisissa ratakuorma-autokilpailuissa elokuun kolmantena viikonloppuna. Mad-Croc Racingin Mika Mäkinen paransi uudella Sisulla sekuntitolkulla parasta kierrosaikaansa. Mäkinen voitti viikonlopun ensimmäisen lähdön ylivoimaisesti. Toisen lähdön sen sijaan voitti Erik Forsström. Emma Mäkinen sijoittui isänsä Sisulla viikonlopun toisessa lähdössä kolmanneksi.

Ratakuorma-autojen moninkertainen Suomen mestari ja vuoden 2017 Britannian avoimen ratakuorma-autojen BTRC (British Truck Race Championship) -sarjan Divisioona 2-luokan mestari Mika Mäkinen esitteli uuden Divisioona 1 -luokan rata-Sisunsa tositoimissa Kemoralla.

Aika-ajossa teknisen ongelman takia pois jäänyt Mäkinen starttasi viikonlopun ensimmäiseen kilpailuun takarivistä ja kahdeksannesta ruudusta, mutta nousi kilpailun kärkipaikalle jo ennen ensimmäisen kierroksen täyttymistä. Mäkisen meno uudella Sisulla oli ylivoimaista. Tiimin aikaisemmat kierrosaikaennätykset kohenivat useilla sekunneilla.

– Vauhtimme oli hyvää. Viikonlopun paras kierrosaika oli 1:27,6, kun normaalisti ne ovat olleet välillä 1:31,0-1:32,0. Automme suorituskyky on kehittynyt merkittävästi. Tähän mennessä olemme keskittyneet vain moottorin säätämiseen ja sen ajettavuuden parantamiseen. Alustaan ja jousitukseen emme ole vielä edes kajonneet. Uskon, että sieltä löytyy vielä lisää vauhtia, Mäkinen totesi kilpailun jälkeen.

Viikonlopun ensimmäisessä lähdössä Mäkisen kanssa samalla kierroksella maaliin ajoi vain kaksi autoa.

– En puskenut lähtöä loppuun asti. Auto kulki ja toimi hienosti. Olemme suorituskykymme kanssa sellaisella tasolla, että voimme lähteä Sisulla jo haastamaan Britannian tai Keski-Euroopan sarjojen kansainvälisiä kuljettajia ja tiimejä. Muutoksia autoonkin on vielä tiedossa. En tiedä sitten, kuinka paljon ne vaikuttavat vauhtiimme lisää.

Viikonlopun toisessa startissa Sisun hyttiin nousi isänsä ajopukua lainannut tytär Emma Mäkinen, 22, joka debytoi Kemoralla ensi kertaa ratakuorma-auton ratissa. Kun kilpailun järjestäjä antoi kuljettajan vaihtoon luvan niin Emma päätti startata viikonlopun toiseen lähtöön takarivistä vain 15 minuutin vapaan harjoituksen tuoman kokemuksen tuloksena. Komeiden ohituksen jälkeen Emma nousi palkintopallille kolmantena.

– Isäni totesi, että ”jos et nyt tätä luokkaa kokeile niin et sinä sitten kokeile sitä koskaan”. Kannatti lähteä. Oma kypäräni oli matkassa, mutta isäni ajopukua pitä lainata. Siinä oli minulle kasvun varaa, mutta hyvin meni, Emma hymyili kilpailun jälkeen.

Emma kellotti lähdössään kilpailun toiseksi nopeimman kierrosajan.

– Aika varovaisesti otin alun, mutta kun auto tuli enemmän tutuksi ja sain luottoa siihen niin nostin vauhtiani. Sisu kulki hienosti ja oli hyvä ajaa. Suurin vaikeus oli hahmottaa auton ulkomitat. Tässä lajissa olisi kyllä haastetta, joten saas nähdä, seuraako tästä jatkoa, Emma pohti kilpailun jälkeen.

Tuloksia: MRF ratakuorma-autot, Kemora, Veteli:

  1. kilpailulähtö:
    Mika Mäkinen SISU 15:16,196
    Erik Forsström SISU + 21,707
    Matti Salonen Volvo + 1:07,004
  2. kilpailulähtö:
    Erik Forsström SISU 16:19,656
    Matti Salonen Volvo + 28,631
    Emma Mäkinen SISU + 48,255