Maailman ensimmäisen sähkökäyttöinen maaperätutkimusporavaunu

Tuusulalainen Geomachine toimitti hybridivaunun Norjaan.

Hybridivoimalinja voidaan toimittaa lisävarusteena Geomachinen kaikkiin isompiin poravaunuihin.

Geomachine Oy on toimittanut Norjaan Multiconsult Ab:lle maailman ensimmäisen sähkökäyttöisen maaperätutkimusporavaunun. Poravaunussa on dieselmoottorin lisäksi sähkömoottori, jolla voidaan sekä liikuttaa konetta että kairata.
– Hybridikäyttöisen poravaunun ainoa etu ei ole sen hiilidioksidipäästöttömyys. Sähköllä toimittaessa voidaan maaperää tutkia asutuksen keskellä, jopa rakennusten sisällä, täysin ilman pakokaasuja. Sähkömoottorin käyttö on myös polttomoottoria hiljaisempaa, edullisempaa ja huoltovapaampaa, kertoo Geomachinen toimitusjohtaja Samuli Salmela.

Päästöttömyys ja äänettömyys luovat Salmelan mukaan koneelle merkittävän kilpailuedun markkinoilla. Norja on jo kauan ollut edelläkävijä sähköllä toimivien laitteiden käyttöönotossa. Geomachinella uskotaan, että tuotteelle on kysyntää myös globaalisti rakennusalankin vähitellen herätessä ympäristöarvojen tärkeyteen.
Hybridivoimalinja voidaan toimittaa lisävarusteena Geomachinen kaikkiin isompiin poravaunuihin mallista GM75 ylöspäin. Geomachine käy useita neuvotteluita seuraavien hybridilaitteiden toimituksista.

Geomachine Oy perustettiin vuonna 1984 ja yritys on tänään yksi Pohjois-Euroopan johtavista erikoisporauslaitteiden valmistajista. Geomachinen poravaunuja on toimitettu kaikkiaan yli kymmeneen maahan yhteensä noin 700 kappaletta. GM toimii Tuusulassa ja sillä on huoltokumppaneita Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa sekä jälleenmyyjät Ruotsissa, Venäjällä, Baltiassa ja Puolassa.

Lähde: STT