Launokorven bussissa on Euroopan puhtain ilma

Pekantilla asennettiin Suomen ensimmäinen ilmanpuhdistusjärjestelmä, joka on suunniteltu vähentämään koronariskiä linja-autoissa.

Kaisa Launokorpi ajoi perheyrityksen linja-auton Pekantille ja jäi seuraamaan ilmanpuhdistusjärjestelmän asennusta.

J&M Launokorpi Oy:llä on nyt Euroopan ensimmäinen linja-auto, jossa COVID-19-tartunnan mahdollisuus pienenee uuden ilmanpuhdistusjärjestelmän ansiosta. VDL Bus & Coach kehitti ensimmäisenä eurooppalaisena linja-autovalmistajana tuotteen, joka silpoo haitalliset viruspartikkelit bussin sisäilmasta.

Koronarokotteiden hankinnassa Suomi ei ollut aivan kärkikastissa, mutta linja-autopuolella tilanne paikattiin kertaheitolla. VDL Bus & Coach Finland Oy onnistui hankkimaan Euroopan ensimmäisten joukossa VDL Pure Air Techology -ilmanpuhdistusjärjestelmän Suomeen. Raskassarja-ketjuun kuuluvassa Pekant Lieto Oy:n korjaamossa se asennettiin paikoilleen J&M Launokorven linja-autoon Runebergin päivänä.

Asennuksen ajaksi kattopaneelit valoineen lasketaan alas, joten Jani Mustosen otsalampulle oli käyttöä.

Pekantin hallissa VDL:n tekninen asiantuntija Jani Mustonen pyörittää käsissään noin viidentoista senttimetrin pituista harmaata metallilaatikkoa. Se on plasmaklusteri, ilmanpuhdistusjärjestelmän ydin. Sen Mustonen ruuvaa linja-auton ilmanvaihtokanavan sisään. Plasmaklustereita asennettiin kymmenen kappaletta vuosimallia 2014 olevaan linja-autoon.
Tehtaan arvion mukaan työhön menee kolme tuntia.
– Tekniikka sinällään on tuttua ja turvallista. VDL:n ilmanpuhdistusjärjestelmä perustuu ionisointiin eli sähkö polttaa pöpöt, VDL Bus & Coach Finlandin myyntipäällikkö Timo Vainio kiteyttää.
Samalla ilmasta poistuu hajuja ja päästöjä, joten järjestelmästä on hyötyä matkustajille muutoinkin kuin koronaepidemian torjunnassa. Allergia- ja astmaoireisen on helpompi hengittää.

Linja-autossa ilma vaihtuu normaalisti kokonaan keskimäärin kolmen – neljän minuutin välein, joten sen puolesta bussit eivät ole pahimpia pöpöpesiä.
J&M Launokorvella haluttiin kuitenkin tehdä matkustajien turvallisuuteen eteen kaikki, mitä suinkin voidaan.
– Nyt linja-autolla matkustaminen on astetta turvallisempaa, kuten luontomatkoilla kohteisiin siirtymiset. Busseissamme on jatkossakin tarjolla myös käsidesiä, maskeja ja kertakäyttöhanskoja. Jos matkustaa yksin, varaamme asiakkaalle tyhjän penkin viereen, Kaisa Launokorpi kertoo.

Kuva Launokorpi

Lisäksi autoon asennettiin F7-luokan ilmanvaihtosuodattimet. Ne pienentävät osaltaan tartuntariskiä vähentämällä ilmassa olevien hiukkasten määrää.
Kemiönsaarelainen J&M Launokorpi on tunnettu yrittäjä, sillä perheyritys on 95 vuotta vanha. Valmismatkojen lisäksi tehdään tilausajoja ja koululaiskuljetuksia.

VDL Pure Air Techology -ilmanpuhdistusjärjestelmä

  • Ionisointi alkaa, kun ajoneuvo käynnistyy
  • Teho 25 000 ionia/cm3
  • Plasmaklusteri suositellaan vaihdettavaksi kolmen vuoden tai 500 000 kilometrin jälkeen
  • Perustuu Sharpin kehittämään tekniikkaan
  • Teho todistettu useissa tutkimuksissa mm. USA:ssa, Saksassa ja Isossa-Britanniassa
  • Soveltuu VDL Futura FHD2 -tuoteperheen linja-autoihin
  • Paikallisliikenteen VDL Citea -linja-autoihin on oma, hieman erilainen ratkaisunsa