L-sarjassa ajetaan matalalla

Scania uskoo mataliin ohjaamoihin kaupunkiajossa.

L-sarjan voimanlähteenä on Scanian päivitetty 9-litrainen moottori, josta on saatavana kolme eritehoista dieselversiota. Kuva Gustav Lindh.

Scania on nyt esitellyt kaikki uudet tuotteensa ja palvelunsa ja uuden kuorma-autosukupolven lanseeraus Euroopassa on lähes valmis. Ensimmäisellä kierroksella painopiste oli kaukoliikenteen ajoneuvoissa, kun toista vaihetta (syyskuu 2017) hallitsivat maansiirtoalan sovellukset. Nyt on vuorossa kaupunkiympäristöön tarkoitettu L-sarja, joka sopii muun muassa jakelu-, jäte ja rakennusalan kuljetuksiin.

– Markkinoilla on selkeä trendi kohti matalia ohjaamoja, joita on perinteisesti käytetty lähinnä jäteautoissa. Ne ovat nyt leviämässä yhä useampiin kuljetuksiin. Myönnytykset, joita on tehtävä maavaran ja tulokulman suhteen, ovat pieniä verrattuna hyötyihin, joita saavutetaan kaupunkialueilla kuljettajan ollessa aiempaa lähempänä muun liikenteen tasoa, Henrik Eng, Product Director, Urban, Scania Trucks kertoo.

Engin mukaan markkinoilla on paljon kiinnostusta siirtyä mataliin ajoneuvoihin, mikä selittyy erityisesti viranomaisten pyrkimyksellä kohti turvallisuutta ja kestävää kehitystä.
– Matalaohjaamoinen kippiauto, jonka matkustajan ovessa on Scania CitySafe -ikkuna ja konepellin alla hiljainen biometaanilla toimiva kaasumoottori, on paljon tervetulleempi Lontoon kaduille kuin perinteiset ajoneuvot. On tosiasia, että alueet, joilla melu- ja päästörajoituksia on tiukennettu ja joilla muun tyyppistä liikennettä on paljon, ovat karkottamassa perinteiset kippiautot muihin kuljetuksiin kaupunkien ulkopuolelle.

Scanian L-sarja voidaan varustaa automaattisella niiauksella, jolloin astinlauta on 44 cm:n korkeudella. Kuva Gustav Lindh.

L-sarjan ohjaamot ovat aina 200 cm pitkiä, ja niistä on saatavana kolme eri kattokorkeutta: matala, normaali ja korkea. Jos valitset niiaavan mallin (niiaus aktivoituu automaattisesti käsijarrua käytettäessä), pääset ohjaamoon astumalla suoraan ovisyvennykseen – itse lattia on noin 80 cm:n korkeudella (tarkka korkeus riippuu rengasvalinnasta). Astinlauta on paitsi matalalla myös 79 cm leveä. Ilman niiausta ohjaamossa on oltava kaksi porrasta; tällöinkin lattian korkeus on vain 93 cm.

Astinlauta on paitsi matalalla myös leveä, mistä on paljon hyötyä käyttäjälle, joka kipeää toistuvasti sisään ja ulos esimerkiksi jätteenkeräyksessä.
Astinlauta on samalla korkeudella kummallakin puolella ohjaamoa. Ohjaamon sisällä on myös helppo siirtyä puolelta toiselle moottoritilan edessä olevaa yhdyskäytävää pitkin, jolloin kuljettaja esimerkiksi välttää astumisen suoraan kadulle.

L-sarjan voimanlähteenä on Scanian päivitetty 9-litrainen moottori, josta on saatavana kolme eritehoista dieselversiota. Vuoden 2018 aikana Scania lisää L-sarjan moottorivalikoimaan myös OC09-kaasumoottorinsa, josta on saatavana kaksi eritehoista versiota (sekä CNG:lle että LNG:lle). Kaikki moottorit voidaan yhdistää Scania Opticruise -vaihteistoon tai Allison-automaattivaihteistoon.

–Tämän tyyppinen kuorma-auto on ulkonäöltään hieman tavanomaista pehmeämpi ja matalampi, mitä arvostetaan kaupunkiympäristöissä. Kyse ei ole kuitenkaan vain ulkonäöstä vaan myös siitä, että kuljettaja on muiden tienkäyttäjien tasolla ja voi viestiä heidän kanssaan. Kuljettajan kannalta myös parannettu ergonomia on merkittävä tekijä, etenkin jos ohjaamosta on poistuttava usein.

Rakennusajoneuvoja käytetään usein vilkkaasti liikennöidyissä suurkaupungeissa, joissa niiden tärkeimpiä ominaisuuksia ovat ajettavuus, hiljaisuus ja näkyvyys – eivät niinkään maasto-ominaisuudet.

Scanian L-sarjan lisäetuna on, että etuosan maavara on kaikesta huolimatta edelleen noin 24 cm normaalissa ajotilassa. Korivalmistajien kannalta etuna on, että korirakenne voi alkaa linjasta, joka kulkee vain 42 cm etuakselin keskikohdan takana.

Turvallisuuden osalta Scanian suuri innovaatio on mahdollisuus valita kaikkien P- ja L-ohjaamojen matkustajan oveen Scania CitySafe -ikkuna. Matkustajan oven matalalle sijoitettu ikkuna parantaa kuljettajan mahdollisuutta nähdä vaara-alueella olevat tienkäyttäjät, kuten ajoneuvon vieressä olevat lapset, pyöräilijät ja jalankulkijat.
Scania CitySafe -ikkuna voidaan tilata kaikkien P- ja L-ohjaamojen matkustajan oveen. Näitä ohjaamoja käytetään useimmin kaupunkikuljetuksissa, kuten jakelussa, jätteenkeräyksessä ja erilaisissa huoltoajoneuvoissa. Tämä ikkunavaihtoehto rajoittaa jonkin verran oven normaalin sivuikkunan avautumista. Tällä on kuitenkin vain vähän merkitystä, sillä kulkuluvat, rahtikirjat ja muut asiakirjat ojennetaan kuljettajan puolen ikkunasta.