Kuljetusalalle odotetaan lisätukia

19.03.2020

Kuljetusalalle odotetaan lisätukia

Liikenneministerit kaipaavat kuljetusalle tukea – Miksi Suomi ei ole lieventänyt ajo- ja lepoaikasääntöjä Ruotsin tavoin?

Ruotsi teki vuorokaudessa päätöksen ajo- ja lepoaikasääntöjen lieventämisestä, mutta Suomessa vastaavaa ei ole saatu aikaan.

Kuljetusyhtiöt tarvitsevat tilapäistä lisätukea selvitäkseen koronan aiheuttamista poikkeusoloista. Kansallisten avustusten lisäksi tarvitaan EU-tason toimia. Näin totesivat EU:n liikenneministerit keskusteltuaan videokokouksessa 18. maaliskuuta koronaviruksen vaikutuksesta liikennesektoriin.
– Me Suomessa teemme kaikkemme, että lentoyhtiöt, varustamot ja muut kuljetusyritykset selviävät poikkeusoloista, Suomea kokouksessa edustanut liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka toteaa.

Suomi ei kuitenkaan ole lieventänyt kuljettajien ajo- ja lepoaikasääntöjä koronaviruksen vuoksi kuten esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa on tehty.
Miksi Suomessa ei ole saatu päätöstä aikaan?
– Ei sitä ole ehditty tehdä. Se on kyllä relevantti asia ja on noussut esille useassa keskustelussa. Meidän pitää ensin selvittää pitääkö jotain lakeja muuttaa, liikenne- ja viestintäministeriön erityisavustaja Johanna Juselius toteaa.

Ruotsissa päätöksenteko vei vuorokauden. Siellä kuljetusyrittäjät jättivät Korona-viruksen vuoksi poikkeuslupa-anomuksen sunnuntaina 15.3. Viranomaiset hyväksyivät sen maanantaina aamulla ja poikkeuslupa astui heti voimaan. Suomessakin vastaava esitys on tehty, mutta päätöstä ei ole kuulunut.

Esimerkiksi tullissa on kutsuttu eläkkeellä olevia takaisin töihin. Kumipyöräliikenteessä sama on hankalaa, sillä monelta alan ammattilaiselta puuttuu nykyään vaadittava ammattipätevyys.
Voitaisiinko kuljettajapulaa väliaikaisesti helpottaa lieventämällä direktiivivaatimuksia?
– Tuo on hyvä pointti. Ammattipätevyydet ovat olleet myös keskusteluissa esillä, Juselius sanoo.

Euroopassa logistiikkayritykset pelkäävät, että pitkiksi venyneet rajatarkastukset hankaloittavat tavarankuljetusta. Saksassa ongelmana ovat lisäksi puolalaiset kuljettajat, jotka rajojen sulkemisen ja karanteenin vuoksi eivät välttämättä enää pääse Saksaan töihin.

Teksti Sari Järvinen