Juha Ristimaa on kuulunut jo pitkään Euroopan kärkinimiin näyttävien rekkojen rakentajana, ja menestystä on tullut paljon Euroopan autonäyttelyistä. Tällä kertaa rakennettu auto on kuitenkin jotain hyvinkin erikoista toteutukseltaan ja tyyliltään, jopa Juha Ristimaan mittapuulla. Autoa alettiin kustomoida jo loppuvuodesta 2019 tarkoituksena julkaista se seuraavana vuonna 2020. Koronan takia viime vuonna peruttiin useita alan näyttelyitä, joten rakenteluprojektia päätettiin jatkaa vuodella. Tämä antoi entistä enemmän aikaa rakentaa autosta oikea Ristimaan kustomnäyte. Pääpaino rakentelussa keskitettiin ensin vetoautoon, joka antoi mahdollisuuksia pikkutarkkaan työskentelyyn auton päälirakenteiden muokkauksessa, sekä auton erikoismaalauksen osalta. Jo tähän mennessä auton rakentamiseen on mennyt reilusti yli 2500 työtuntia! Myöhemmin syksyllä vetäjä saa peräänsä myös teemaan sopivan puoliperävaunun.
Idea auton teemaan tuli vuonna 2018, kun Juha oli ensimmäistä kertaansa paikan päällä katsomassa Formula 1 kilpailua Italian Monzassa. Juhasta tuli kokemuksesta vaikuttuneena entistä suurempi Kimi Räikkösen fani ja ajatus Kimi -teemaisesta autosta alkoi muhia mielessä. Juha kertoi ideastaan Perttu Papuselle, joka innostui aiheesta.
– Olen tehnyt kuvia ja maalausdesigneja jo useisiin Juhan autoihin aikaisemminkin, mutta tällä kertaa sovittiin, että otan myös suuremman vastuun itse muutostöiden suunnittelussa ja tein auton rakennemuutoksista muutamia konseptipiirustuksia, Perttu kertoo.
– Halusin auton teemaan sopivan race-henkisyyden näkyvän myös muokkauksissa, joten muotoihin haettiin virtaviivaisuutta ja pyrittiin eroon ”tavallisesta” rekkojen tuunaustyylistä. Samalla pyrittiin karsimaan kaikki kiiltävä rosteri ja lisätiin hiilikuitupintaa, Perttu lisää.
– Autossa on muotoja, joihin on haettu inspiraatiota niin Lamborghineista, muskeli Shelby Mustangista, kuin Ferrarin konseptiautostakin.
Pertun designia on myös nähtävissä sisustan takaseinän muodoissa.
Juha on kaikissa projekteissaan luottanut Härmäläisen Custom Partsin laatuun ja luotto oli taas kova, että he taikoisivat tarvittavat muutokset autoon. Perttu otti konseptipiirustukset mukaansa ja lähti Juhan kanssa tapaamiseen Custom Partsin Juha Sillanpään ja Veijo Rintalan kanssa. Perttu esitteli piirustuksensa ja omat ajatuksensa käytännön toteutuksesta osien valmistukseen.
-Kun Perttu tuli ensi kertaa hallille suunnitelmien kanssa mietin, että onko näitä edes mahdollista toteuttaa, Veijo naureskelee! Mutta osa kerrallaan kun vain lähti tekemään, niin kyllä se siitä alkoi rakentua.
-Karjapuskuri taisi olla ensimmäinen osa, jota lähdin tekemään. Haastavaa oli tehdä jokaisesta osasta helposti purettava ja lisähaastetta toi se, että rakenteet ovat yhdistelmä alumiinia, rosteria ja jopa hiilikuitua, Veijo lisää.
Projektiin antoi motivaatiota kuitenkin se, että Veijo oli iso Formula 1 ja Kimi -fani. Muutamissa osissa on käytetty laserleikkausta apuna, mutta suurin osa osista on tehty täysin käsityönä.
Juha Ristimaalla on oma rekkamaalaamo ja -tuunaamo Ristimaa Customs, joka yhteistyössä Veli Laitilan kanssa myös muokkaa, maalaa ja verhoilee auton sisustoja. Veli on vaatimaton mies, joka pysyttelee usein mielellään taka-alalla, mutta hänen kädenjälkensä kerää huomiota sitäkin enemmän ja jäljestä paistaa rautainen ammattitaito.
– Velillä on töissään laadukasta näkemystä, oli sisustan muokkauksen tyylisuunta sitten mikä tahansa, Perttu Papunen ylistää ja Juha komppaa. Veli, Juha ja Perttu pitivät puretun hytin sisällä palaverin, jossa piirrettiin tulevan sisustan tyylisuunnat kirjaimellisestikin tussilla seiniin luonnostellen. Sisustaan haluttiin samaa henkeä kuin ulkokuoreen ja ideat käytiin yhdessä läpi. Hiilikuitupintaa ja punaista pääväriä käytettiin myös sisustassa. Näyttävän sisustan kruunaa upea valaistus, joka saa varsinkin takaseinän rakennelman heräämään eloon. Monimutkaisen kerrosrakenteen suunnittelussa Veliä auttoi Perttu, joka teki leikkauskaavat rakenteen osille.
Perttu Papunen on tuttu nimi monelle rekkanäyttelyissä käyville ja hänen kädenjälkeään on nähty myös Ristimaan Juhan autoissa yli 15 vuotta. Perttu teki uuteen autoon designen, jonka tyylistä ei ole vielä ennen nähty rekkapuolella.
-Aihe oli minulle erittäin mieluinen ja opiskelin Kimistä kaiken, mitä netistä löysin, Perttu nauraa! Käytän taustojen tutkimiseen töissäni usein huomattavastikin aikaa ja usein ne sisältävätkin yksityiskohtia, joita ei ensikatsomalta edes huomaa.
-Hain raidoituksen tyyliin vaikutteita Formulakuskien kypärissä nähtävistä grafiikoista. Pääväri piti olla kandy punainen, mutta muuten Juha antoi vapaat kädet, Perttu kertoo.
-Grafiikassa piti olla vauhtia ja race -henkisyyttä. Tein alueita hiilikuidun punosta jäljittelevällä kuviolla, sekä Paisley -kuviota, jota Kimillä oli joinain vuonna kypärissään. Kyljissä on kuvia Kimistä eri aikakausilta, sekä hänen kuuluisimpia tokaisujaan.
-Takaseinä on omistettu Kimin 21 voitolle, sekä mestaruusvuodelle 2007. Seinässä on tuuletuskuvat vuodelta 2007, sekä rataprofiilit radoista, missä Kimi on voittanut yhden tai useamman kerran. Auton värimaailma koostuu tiimien väreistä, joissa Kimi on ajanut, Perttu selostaa.
Auton perusmaalaus ja erikoismaalaus raitojen osalta on toteutettu Juhan omassa maalaamossa Ristimaa Customsissa, jossa päämaalari Teemu Sarvela on tehnyt valtavan työn raitojen maalauksen kanssa. Perttu teki maalauksen designen ja teetti maalaussapluunat, joiden avulla raidat maalattiin.
Teemu on ollut lähes jokaisessa auton rakenteluvaiheessa mukana. Apuna hääri myös Tiitu Peltoniemi auton viimeistelyssä.
Kun perusraidoitus oli maalattu, tuli Perttu paikalle viimeistelemään raidat varjostuksin. Tämän jälkeen Perttu aloitti Kimin kasvokuvien maalauksen. Pikkutarkat kuvat ottivat aikaa valmistua parisen kuukautta.
Auton ensiesiintyminen tapahtui Power Truck Show:ssa Alahärmän PowerParkissa 13. -14. Elokuuta 2021. Tapahtuman jälkeen projekti jatkuu vetoauton perään tulevan puoliperävaunun rakentamisen merkeissä. Koko yhdistelmä valmistuu syksyn kuluessa.
Teksti ja kuvat: Perttu Papunen