Kouvolan Truck Servicelle ja Pekant Liedolle DAFin merkkihuolto

28.03.2019

Kouvolan Truck Servicelle ja Pekant Liedolle DAFin merkkihuolto

DAF-kuorma-autoja maahantuova Nordic Truckcenter Oy on laajentanut huolto- ja jälleenmyyntiverkostoaan aktiivisesti uusille paikkakunnille.

Pekant Liedon toimitusjohtaja Jari Kuusela (oik.) sai kuorma-automyyjä Juha Yrjölältä uuden kyltin ripustettavaksi raskaan kaluston varaosamyymälän seinälle. Kuva Sari Järvinen.

Nordic Truckcenter Oy on solminut yhteistyösopimuksen kahden Raskassarja-ketjun jäsenliikkeen kanssa. Kouvolan Truck Service Oy ja Pekant Lieto Oy valittiin valtuutetuiksi DAF-merkkihuolloiksi. Lisäksi molemmissa liikkeissä voi hieroa kauppaa tuliterästä hollantilaisautosta: Liedossa Turun talousalueen jälleenmyyntiä hoitaa Juha Yrjölä, Kouvolan alueen Ilpo Varha.
DAFin jälleenmyyntiverkosto laajeni myös Itä-Suomeen, Savoon ja Pohjois-Karjalaan, jossa Euroopan suosituinta vetoautoa myy Driv-Yhtiöt Oy.
– DAFin uusi maahantuoja on hakenut aktiivisesti jälleenmyyntiverkoston kasvua. Nordic Truckcenterin toiminta tuntuu energiseltä, Kouvolan Truck Service Oy:n toimitusjohtaja Marko Turunen kertoo.

Kouvolassa yhteistyösopimus allekirjoitettiin vuoden 2018 lokakuussa. Sen jälkeen alueen DAF-kauppa nytkähti liikkeelle.
– Se oli positiivinen yllätys. Varhalla oli useamman auton myynti ollut kiinni siitä, että Kouvolaan saataisiin merkkihuolto.
Ja kun se saatiin, DAFeja alkoi ilmestyä Kouvolan Truck Servicen halliin huollettavaksi. Hollantilaisen korjaukset sujuivat hyvin, sillä monimerkkikorjaamossa oli entuudestaan osaamista. DAFin varaosat tulevat Tarvike-Aholan puolelta, joka sijaitsee saman katon alla.
– DAF ei juuri eroa korjauksen suhteen muista merkeistä. Eri kuorma-autoissa käytetään suhteellisen samaa tekniikkaa. Lisävarusteiden, kuten työvalojen, lisävalojen ynnä muiden sähkövarusteiden asennus on sujunut ongelmitta. DAFin sähköjärjestelmä on suhteellisen yksinkertainen ja looginen, Turunen toteaa.

Vuonna 2018 DAF valittiin kansainvälisessä vertailussa vuoden kuorma-autoksi, mikä on Juha Yrjölän mukaan näkynyt positiivisesti myynnissä. Kuva DAF.

Turun talousalueella Lieto valikoitui Nordic Truckcenterin yhteistyökumppaniksi sijaintinsa ja Pekant Liedon palvelutarjonnan vuoksi.
– Liedon Avanti on ehdoton ykköspaikka, sillä Turun seudun raskas kalusto on keskittynyt sinne. Kehätie ja satamien liikenne kulkevat vierestä. Lisäksi Kehätietä ollaan laajentamassa nelikaistaiseksi, Yrjölä toteaa.
Avantin vetovoimaa lisää DB Schenkerin tulo alueelle, josta on tulossa yrityksen keskeinen Skandinavian portti. Rakenteilla on noin 14 500 neliömetrin lämmitetty terminaali ja 3 400 neliömetrin ulkohalli.
– Pekant Lieto liikkeenä sopi meille, sillä yrityksellä on hyvä maine ja palveluajat. Huolto ja varaosamyynti ovat auki illalla myöhään, iltakymmeneen asti ja lauantaisinkin kahdeksasta neljään, Yrjölä sanoo.

Myös Pekant Liedon toimitusjohtaja Jari Kuusela on tyytyväinen alkaneeseen yhteistyöhön.
– DAFeja on jo alkanut tulla meille huoltoon. Uskon, että Yrjölän on helpompi kirjoittaa tarjouksia, kun saman katon alla on toimiva ja pitkään auki oleva huolto.
Pekant Liedolle, samoin kuin Kouvolan Truck Servicellekin, huoltoedustus merkitsi kouluttautumista Alankomaissa, DAFin testerien ja varaosien hankintaa.
– Varastomme on jo kattava, mutta jos jotain ei löydy, sen saa nopeasti maahantuojan varastolta Vantaalta. Hollannistakin osat tulevat päivässä Suomeen, Kuusela kertoo.
Molemmat, Kouvolan Truck Service ja Pekant jatkavat DAF-edustuksista huolimatta entiseen tapaan myös monimerkkikorjaamoina ja -varaosamyymälöinä, jonne on tervetullutta kaikki raskaan puolen kumipyöräliikenne.

Vaikka DAF on ollut Suomessa harvinaisempi merkki, Euroopan tasolla kyse on hyvin suositusta kuorma-autosta. Vetoautoissa se on paistatellut jo kolmatta vuotta peräkkäin Euroopan eniten myytynä uutena kuorma-autona.
– Teillä tulee yhä enemmän DAFia vastaan. Suomalaisten merkkiuskollisuus on vähentynyt: enää ei ole niin paljon yhden automerkin firmoja. Kuljetusten hinnat ovat tulleet niin alas, että kuljetusyrittäjän on mietittävä, millä autolla tehdään sen koko elinkaaren aikainen paras tulos, Yrjölä sanoo.
Kuorma-automyyjän kokemuksen mukaan suomalainen ostaa DAFin pääosin kolmesta syystä: laadun, edullisen ostohinnan ja pienten käyttökulujen vuoksi.

Teksti SARI JÄRVINEN