Koulukyytien kilpailutus tarkemmaksi

Autoilija Hämäläisen mielestä mopoautot on rajattava pois kilpailutuksista.

Taksiautoilija Juha Hämäläisen kolme autoa ovat kukin enemmän tai vähemmän koulukyytikäytössä. Hämeenkyröläisyrittäjä hankki taannoin Virosta hieman tavallisesta poikkeavan taksikuvun. Kuva Kari Saarinen.

Viime keväänä Kuntaliitto ja jokuset muutkin toimijat kantoivat ennakkohuolta uuden taksilain sisällöstä koulukyytien kannalta. Heinäkuussa laki tuli voimaan, eikä ainakaan tämän lukuvuoden aluksi ole julkisuuteen kuulunut dramaattisia uutisia aiheesta.
Hämeenkyrössä niin taksiautoilija- kuin virkamiespuoleltakin nousee maltillisia pohdintoja. Turvallisesta ajokalustosta täytyy toki pitää huolta, mutta tähän pystyy kilpailuttaja vaikuttamaan suoraan.
– Kunnan on vain oltava valinnassa entistä tarkempana. Esimerkiksi mopoautot on rajattava pois koulukyydeistä, mutta tuskinpa kukaan niitä sellaisella pyrkisi ajamaankaan, autoilija Juha Hämäläinen sanoo.
– On selvää, ettei pelkkä raha saa ratkaista kilpailutuksen tulosta. Turvallisuusasiat ovat ensisijaisia. Lakihan jo määrää turvavyöt kaikille koulukyytien matkustajille, ja alkolukkokin on pakollinen niissä autoissa, joilla koululaisia kuljetetaan.

Hämeenkyrön kunnan sivistysosaston hallintosihteeri Liisa Neronen on samoilla linjoilla. Sinänsä Hämeenkyrössä nämä asiat ovat suurennuslasin alla, koska pienehköstä kunnasta löytyy yli 500 takseilla ja busseilla kouluun kyydittävää lasta ja nuorta.
– Lakimuutos ei nyt näkynyt meillä sikälikään, että edellinen kilpailutuksemme on voimassa ensi kevääseen saakka. Se tehtiin vuonna 2016. Seuraavaa valmistellaan syksyn aikana, ja tietenkin otamme huomioon sopimuksen sanamuodot entistä tarkemmin, Neronen tuumii.

Hallintosihteeri Liisa Neronen Hämeenkyrön kunnasta toivoo kaikkien autoilijoiden muistavan nopeusarjoitusten merkityksen liikenneturvallisuudessa. Kuva Kari Saarinen.

Hänen mukaansa lakimuutoksia enemmän keskustelua ovat aiheuttaneet viime aikoina ihan muut lasten päivittäiseen kodin ja koulun väliseen liikkumiseen liittyvät asiat.
– Kapeilla ja huonokuntoisillakin maanteillä on entistä enemmän liikennettä, myös raskaan liikenteen ajoneuvoja. Seassa kulkee runsaasti lapsia, sillä eiväthän kaikki saa koulumatkan pituuden perusteella oikeutta koulukyytiin. Autoilijoilta toivomme tarkkaavaisuutta ja nopeusrajoitusten noudattamista, Neronen toteaa.
Kunnan päättäjät ja virkamiehet joutuvat miettimään vuosi vuodelta enemmän myös kustannuskysymyksiä. Hämeenkyrössäkin on jo tehty jopa valtuustoaloite siitä, että kunta ottaisi kustannussyistä itse liikennöitsijän roolin koulukyydeissä.

Hämäläisen kaikki kolme taksiautoa ajavat jonkin verran koulukyytejäkin. Kaikkiaan maaseudulla taksit ovat pitkälti julkisten ajojen varassa.
– Koulukyydit sekä Kela- ja soteajot muodostavat selvän enemmistön kaikista töistä, Hämäläinen mainitsee.
Uuden taksilain ennakoitiin tuovan maaseudulle pulaa taksitarjonnasta ja vastaavasti kaupunkipaikkoihin lisää jonottajia taksitolpille. Päivystyspaikat kun eivät enää ole laissa määrättyjä.
– Kun täältä lähdetään viemään kyytiä, vaikka Tampereen yliopistolliseen sairaalaan, niin kannattaahan sieltä Taysin tolpalta koittaa kytätä paluukyytiä. Vaan samalla tavalla on kaupunkitakseja tullut kokeilemaan maaseudun tolpille, kun ovat ensin tänne päin asiakkaan tuoneet, Hämäläinen kertoo.

Teksti ja kuvat: Kari Saarinen