Korona-virus heijastuu myös kuljetusalalle

Laivaukset Kiinaan yhä puoliteholla, Italiassa kuljettajille suojamaskit.

Kuva Varova.

Korona-viruksen leviäminen ja vaikutukset näkyvät myös etenkin ulkomailla toimivien kuljetusalan yritysten toiminnassa. Tavaroiden välityksellä tapahtuvia tartuntoja ei ole todettu, mutta yritykset suhtautuvat epidemiaan vakavasti.

Ulkomaankauppaa tekeviä yrityksiä palvelevalla huolinta- ja kuljetusliike Varova Oy:lla on toimintaa muun muassa Kiinassa ja Italiassa, joissa virus on levinnyt laajasti.
– Koronan vaikutukset alkoivat kiinalaisen uuden vuoden aikaan, jolloin tuotannossa ja tavaran liikkumisessa on muutenkin matalasesonki. Viranomaisten määräyksestä palaamista työpaikoille jatkettiin monin paikoin noin kahdella viikolla. Tämän vuoksi tuotteita ei valmistunut ajoissa, mikä edelleen johti laiva- ja junavuorojen peruutuksiin. Ensign Freight, Varovan edustaja Kiinassa, piti liikenteen yhteyshenkilöitämme ajan tasalla päivittäisillä tilannetiedotuksilla, kertoo Varovan toimitusjohtaja Mikko Vihanto.

– Helmikuun lopusta lähtien laivaukset ovat taas pyörähtäneet käyntiin, joskin vielä sesonkiin nähden puoliteholla. Jos asiakkailla on valmistumassa lähetyksiä, jotka eivät enää ehdi perille noin kuusi-kahdeksan viikkoa kestävänä merikuljetuksina, on kiireellisiä lähetyksiä mahdollista siirtää kuljetettavaksi rautateitse tai lentorahtina. Vaikka huomattava määrä lentoja Manner-Kiinaan on peruttu, on lentorahtilähetyksiä kuitenkin saatu liikkumaan esimerkiksi Hong Kongin kautta.

Uuden koronaviruksen tartuntamekanismista ei ole vielä täysin tarkkaa tietoa. Hyvä käsihygienia ja THL:n ohjeiden seuraaminen nousevatkin avainasemaan myös lähetysten käsittelyssä.

– Lukuun ottamatta yleisiä hygieniaan liittyviä ohjeistuksia ei Suomessa ole viralliselta taholta tullut rajoituksia vienti- tai tuontilähetysten käsittelyyn. Myöskään WHO ei ole toistaiseksi suositellut rajoittamaan kansainvälistä tavaraliikennettä. Kuten muut alan toimijat, Varova seuraa tarkasti THL:n ja viranomaisten antamia ohjeita tilanteen suhteen, Vihanto kertoo.

– Varovan Italian yhteistyökumppanimme Italsempionen terminaalit eivät sijaitse rajoitetuilla alueilla eikä niiltä noudeta tai sinne toimiteta lähetyksiä. He ovat kuitenkin ottaneet käyttöön tartuntoja estäviä toimenpiteitä ja ohjeistuksia henkilökunnalle, kuten esimeriksi kättelyn välttämisen ja käsidesin käytön. Kuljettajat pitävät suojamaskeja ja käsineitä, koska osa italialaisista tavarantoimittajista edellyttää sitä noutojen ja toimitusten yhteydessä, Vihanto lisää.

APM Terminals Göteborgissa tiedotti, että sen kautta laivaukset Kiinaan jatkuvat normaalisti. Kuva APM Terminals.

Työterveyslaitoksen vanhemman asiantuntijan Sirpa Laitisen mukaan ulkomaisen tavaraliikenteen osalta ei ole tehty erikseen mitään ohjeistusta, vaan yritysten on hyvä noudattaa kaikissa työympäristöissä THL:n ohjeita. Laitisen mukaan Työterveyslaitos on saanut virukseen liittyviä kysymyksiä useilta eri toimialoilta.

– Koronavirus voi tarttua ihmisestä toiseen ja tartuntaketjuja on todettu perheenjäsenten välillä ja terveydenhuollon henkilöstöllä. Koronavirukset eivät kuitenkaan säily päiväkausia pinnoilla ja vaihtelevissa lämpötiloissa, eikä tiedossa ole tapauksia, jossa tartunta olisi tapahtunut esimerkiksi tavaran välityksellä.  TTL:n ja THL:n sivuilta löytyy Korona-virukseen liittyvää tietoutta, ja myös Elinkeinoelämän keskusliiton sivuilta löytyy aiheesta hyvä tietopaketti yrityksille, Laitinen vinkkaa.

Tietopakettiin pääset linkistä:
https://ek.fi/ajankohtaista/uutiset/2020/03/02/ek-suosittelee-yrityksia-varautumaan-koronaviruksen-mahdolliseen-laajamittaiseen-leviamiseen/

Teksti Timo Kankaanpää