Katumaasturi veti 110 tonnin maantiejunaa

Land Rover Discovery veti 100 metrin pituista ja 110 tonnin painoista maantiejunaa Australian Pohjoisterritoriossa.

Discoveryssä on 258 hv:n 3,0 litran turbomoottorissa matalapaineinen pakokaasujen kierrätys ja kaksivaiheinen öljypumppu parempien vasteiden ja tehokkuuden parantamiseksi.

Neljää perävaunua käyttävät maantiejunat sallitaan vain Australian Outbackin alueilla, ja niissä kuljetetaan tyypillisesti polttoainetta, mineraaleja ja karjaa syrjäisten maaseutualueiden välillä. Tiukat säännöt rajoittavat niiden pituuden 53,5 metriin, joten Land Rover sai erityisluvan vetää seitsemän perävaunun ja 12 tonnin vetoauton yhdistelmää. Näin voitiin myös hyödyntää perävaunuihin asennettuja hydraulisia jarruja.

Tieliikenteessä Discovery Td6:n suurin sallittu vetopaino on 3 500 kiloa. Tästä huolimatta sen onnistui vetää maantiejunaa 16 kilometriä Lasseter Highwayn suljetulla osuudella. Suorituksesta voidaan kiittää 3,0-litraista dieselmoottoria ja jatkuvan nelivedon tuottamaa pitoa.

Discoveryssä käytettiin siinä vakiovarusteena olevaa 8-vaihteista automaattia ja nelivetojärjestelmää. Discovery kytkettiin maantiejunaan tehdasasenteisen vetokoukun avulla. Maantiejuna kuljetti 10 tonnin painolastia päästäkseen 110 tonnin kokonaispainoon.

Äärimmäinen testi suoritettiin uudella Discovery Td6 -mallilla. Discovery mallistojen vetokyky on aina ollut yksi niiden keskeisistä ominaisuuksista. Vuoden 1989 ensimmäisen sukupolven esittelyssä Discoveryä käytettiin junan vetämiseen ja viime vuonna kompaktimpi Discovery Sport veti kolmen rautatievaunun yhdistelmää 85 metrin korkeudessa Reinin joen yläpuolella.