Yhden maailman suurimman logistiikkayrityksen myyntihuhut herättivät keskustelua viime syksynä. Joulukuussa DB Schenkerin emoyhtiö Deutsche Bahn AG varmisti tietojen pitävän paikkansa. Se ilmoitti selvittävänsä ja valmistelevansa DB Schenkerin myyntiä.
Kaikki eivät uutisesta ilahtuneet.
– Schenkerin erottaminen Deutsche Bahnista olisi virhe. Schenker on hyvin kannattava tytäryritys ja osa Saksan kriittistä infrastruktuuria. Pandemia osoitti, kuinka tärkeitä tämän kaltaisten yritysten palvelut ovat, Air Cargo Association Germanyn puheenjohtaja Christopher Stoller sanoo Cargo Forwarded Globalin artikkelissa.
Deutsche Bahn on Saksan valtion omistama konserni, joka hoitaa Saksan rautatieliikennettä ja -verkkoa.
Miksi Saksan rautatiet sitten haluaisi myydä kannattavan yrityksen?
Taakkana ovat emoyhtiön jättilainat. Deutsche Bahnia painavat yli 30 miljardin euron velat. Näin arvioi Bloomberg helmikuussa 2022. Lisäksi Saksan rautatieinfrastruktuuri kaipaa uudistamista ja investointeja.
Stollerin mielestä rautateiden velat tulisi hoitaa veronmaksajien rahoilla, ei DB Schenkerin myyntituloilla.
DB Schenkerin arvoa on hieman vaikea määritellä, mutta Bloombergin arvioi sen olevan noin 20 miljardin arvoinen, Loadstarin mielestä jopa 25 miljardin.
Aivan jokaisella yrittäjällä ei ole rahkeita ostaa tämän kokoluokan logistiikkayritystä, varsinkaan nykyisessä taloustilanteessa. Investointipankki Bernsteinin Alexander Irving on veikannut ostajaksi Schenkerin kilpailijaa DSV:tä Shippingwatchin artikkelissa. Ostajaehdokkaiksi hän lukee myös Deutsche Post AG:n eli DHL:n ja Kuehne+Nagelin. Jotkut ovat arvelleet, että Schenkerin osakkeet viedään pörssiin julkiseen kaupankäyntiin eli tehdään listautumisanti.
DB Schenkerin valmistelu mahdollista myyntiä varten ei käy hetkessä, sillä yrityksellä on kokoa. DB Schenkerillä 76 100 työntekijää 130 maassa. Lisäksi pelkästään Suomessa sillä on kumppaneina yli 400 kuljetusyritystä, mikä merkitsee noin 1 000 ajoneuvoa ja 1 700 kuljettajaa.
Teksti ja kuva Sari Järvinen