IAA:n messutärpit

IAA:ssa nähtiin ilman autoa liikkuvia perävaunuja, lämpöpumpulla lämpiäviä linja-autoja ja uusia kuorma-autoja.

Euroopan suurimmilla hyötyajoneuvomessuilla IAA Commercial Vehicles-näyttelyssä Hannoverissa oli esillä sähkökäyttöisiä ajoneuvoja, digitalisaation uutuuksia ja kaupunkilogistiikka. Näytteilleasettajia oli paikalla jopa 2 174 ja maailman ensi-iltoja nähtiin huimat 435 kappaletta. Katseltavaa riitti aina sähkökäyttöisistä rahtipolkupyöristä nosturiuutuuksiin.

 

Perävaunu pysäköi itsensä

 Jos näet parkkipaikalla puoliperävaunun liikkuvan itsekseen, sinun ei välttämättä tarvitse varata aikaa psykologille. Kyseessä saattaa olla Boschin uuden älykkään sähköakselin voimin liikkuva peräkärry. Se yhdistää vapaasti rullaavat akselit sähköistettyyn koneeseen, jolloin akselit voivat jarruttaessa tuottaa sähköä ja syöttää sitä perävaunun moottoriyksikköön. Boschin mukaan vuodessa saattaa säästyä 9 000 litraa dieseliä.
Myös AL-KO Vehicle Tehcnology esitteli messuilla kauko-ohjattavan peräkärryn. Karavaanarit ovat käyttäneet AL-KO:n Mammutin tekniikkaa jo useita vuosia, mutta nyt se lanseerattiin myös ammattiautoilijoiden yksi- tai kaksiakselisiin peräkärryihin.

Ford voitti vuoden kuorma-auto-palkinnon

Ford Trucks esitteli messuilla uuden F-MAXin, joka kulkee 12.7L E6D Ecotorq -moottorin voimin. Siitä löytyy vääntöä 2 500 Nm. Polttoaineenkulutuksen pitäisi olla kuusi prosenttia pienempi verrattuna edelliseen malliin. Valmistaja lupaa 2,5-metriä leveän hytin sisältävän luksusta ja mukavuutta. F-MAX voitti kansainvälisen Truck of the Year -palkinnon.

Lämpöpumppu lämmittää linja-autoa

Mercedes-Benz esitteli IAA:ssa uuden eCitaron. Nykyisillä akuilla sen toimintamatka on 150–250 kilometriä. eCitaroon sopivat sellaisenaan myös muutaman lähivuoden aikana kehitettävät tehokkaammat ja taloudellisemmat akut.
Kun ulkoilman lämpötila laskee –10 asteeseen ja matkustamoa on lämmitettävä, kaupunkilinja-auton energiankulutus kaksinkertaistuu. Perinteiseen Citaroon verrattuna eCitaro käyttää lämmitykseen ja viilennykseen noin 40 prosenttia vähemmän energiaa. Matkustamon lämmityksestä vastaa lämpöpumppu. Kylmänä vuodenaikana myös matkustamon katon ilmastointijärjestelmää voidaan käyttää lämpöpumpun tapaan.

Mercedes-Benzin Citaro Hybrid valittiin vuoden 2019 bussiksi. Kehuja kaupunkibussi sai muun muassa siitä, että sen käyttö ei vaadi infran rakentamista ja on ajoneuvona kohtuullisen edullinen.

DAFilta uutuuskolmikko

Uudessa DAF CF Hybridissä on 10,8-litrainen PACCAR MX-11 -moottori, joka tuottaa tehoa 330 kW / 450 hv. Lisäksi vauhtia tuo ZF -sähkömoottori, jossa on voimaa 75 kW / 100 hv.  Hybridijärjestelmän akku tuottaa virtaa sähköiselle voimansiirrolle, sähköiselle ilmakompressorille sekä lisävarusteena saatavalle älykkäälle sähköiselle voimanotolle (e-PTO). Sähköistä voimanottoa voi käyttää puoliperävaunun jäähdytyslaitteiden virtalähteenä lämpötilasäädetyissä kuljetuksissa, mikä pienentää käyntiääntä.

Toisena uutuutena DAF esitteli sähkökäyttöisen LF Electricin. Siinä on hyödynnetty Cumminsin tekniikkaa ja autossa on 195 kW:n / 266 hevosvoiman sähkömoottori. Täydessä lastissa yhdellä latauksella voi ajaa noin 220 kilometriä.

DAFin kolmas sähkökäyttöinen uusi menopeli on CF Electric, joka sopii suuremmille hyötykuormille. Se pystyy vetämään 37 tonnin yhdistelmää. Toimintasäde on CF Electricillä noin 100 kilometriä.

1 000 vetyautoa Sveitsiin

Hyundai Motor esitteli ensimmäisen vetyä energialähteenä käyttävän kuorma-automallinsa. Samalla korealaisyhtiö toi uutuuden Euroopan markkinoille sveitsiläisen H2 Energyn kanssa solmitulla yhteistyösopimuksella: sen mukaan Hyundai toimittaa 1 000 auton erän uutuusmallia sveitsiläisyhtiön ja sen kumppanien käyttöön.

Hiab hakee patenttia kuormavaakaan

Hiabin MULTILIFT Ultiman integroidun kuormavaa’an avulla voi välttää ylikuormauksesta aiheutuvat maksut. Järjestelmä laskee painon kuormauksen aikana.

MULTILIFT Ultimassa on muitakin innovaatioita, kuten HookliftAssist. Se tarjoaa käyttäjille kuormankäsittelyyn kolmentasoista kameraperusteista avustusta. SafePositioning on tunnistusjärjestelmä, jonka ansiosta lavat liu’utetaan esimääritettyyn asentoon niiden pituuden perusteella. Järjestelmä estää lavan putoamisen takarullilta ja muiden laitteiden, kuten ohjaamon takana olevan nosturin vaurioitumisen.

Seuraava IAA hyötyajoneuvonäyttely järjestetään syyskuussa 2020.

Yhteenvedon koosti Sari Järvinen, kuvat valmistajat